V létě začne Brno testovat rezidentní parkování. Mimo centrum vzniknou nová parkoviště

Brněnští radní představili detaily rezidentního parkování v Brně, které má začít platit letos v létě. Pilotní lokalitou bude historické centrum plus ulice Lidická, Gorkého a Antonínská. Další lokality si pak stanoví samy městské části. Včetně ceny i pravidel. Brno vedle zavedení systému rezidentního parkování vytvoří nová místa pro stání aut v parkovacích domech i na takzvaných park and ride parkovištích (P+R).

Historické centrum Brna bude první lokalitou, kde brněnští radní rezidentní parkování v létě zavedou. Zmizí značky pro placená parkoviště a nahradí je modré čáry na silnici. „Ta místa budou vyznačená přesně na vozovce. Bude to vyšrafováno, budou umístěny značky tak, aby bylo poznat, kde ta zóna končí, začíná a jaké má omezení,“ vysvětlil technický ředitel Brněnských komunikací Aleš Keller.

V historickém centru bude režim nejpřísnější, půjde o parkování s takzvanou regulací přes den. Nerezidenti tady budou moci stát jen od 6–8 hodin ráno. „Roční poplatek za jedno auto pro rezidenta by měl být v rámci stokorun. Majitel zavede do systému značku auta, bude mít také určitý počet hodin pro návštěvy,“ řekl náměstek primátora města Brna Matěj Hollan (za Žít Brno).

Rezidentní parkování se od léta zavede nejprve v centru Brna
Zdroj: ČT24
  • Rezident – fyzická osoba, která má místo trvalého pobytu nebo je vlastníkem nemovitosti ve vymezené oblasti. Pro získání oprávnění na parkování v režimu Rezident je nutné prokázat trvalý pobyt, případně vlastnictví nemovitosti, právní vztah k vozidlu (jsem majitel, auto je služební a mám právo s ním disponovat i pro jízdy domů atd.) a uhradit poplatek. Rezidentní karta platí ve vaší oblasti, kde bydlíte, ale rovněž v okolních oblastech. V dalších částech města pro dotyčného majitele karty platí status „návštěvníka“. 
  • Abonent – právnická nebo fyzická osoba, která provozuje vozidlo za účelem podnikání podle zvláštního právního předpisu a má sídlo nebo provozovnu ve vymezené oblasti. Pro získání parkovacího dokladu (abonentní oprávnění) je nutné prokázat existenci sídla nebo provozovny právnické nebo fyzické osoby podnikající ve vymezené oblasti, dále právní vztah k vozidlu a uhradit poplatek. Abonentní oprávnění platí v oblasti sídla nebo provozovny, ale také v okolních oblastech. V dalších částech města pro majitele karty platí status „návštěvníka“.
  • Návštěvník – každý, kdo nemá v dané oblasti a okolních oblastech právo parkovat na rezidentní nebo abonentní oprávnění.

Existovat ale bude i druhý – mírnější režim, který bude nejspíš platit v mnoha městských částech, tam budou moci lidé bez omezení parkovat v průběhu celého dne, od večera už ale budou tato parkoviště určená jen pro rezidenty. „Městské části budou, s posvěcením Rady města Brna, navrhovat, v jakých místech a v jakých hodinách to bude zpoplatněno,“ vysvětlil Matěj Hollan.

Městské části by se měly do systému rezidentního parkování zapojit do roku 2021, nové značky do historického centra už ale budou pracovníci brněnských komunikací osazovat v létě. Včetně nových automatů, které akceptují platební karty. „Jejich počet se bude pohybovat jenom na Brně středu v řádu stovek, to znamená zhruba dvě stě padesát automatů, počítáme,“ vyčíslil Aleš Keller.

Od začátku roku je v centru parkovné dražší

Ještě než rezidentní parkování začne platit, zdvojnásobili brněnští radní ceny za stání v devatenácti ulicích historického centra. Nově řidiči platí také v noci a v sobotu odpoledne. Opatření má uvolnit místa na ulicích právě pro auta rezidentů.

Brno vedle zavedení systému rezidentního parkování vytvoří nová místa pro stání aut v parkovacích domech i na takzvaných park and ride parkovištích (P+R). Za 250 milionů korun vzniká asi 200 parkovacích míst v podzemních garážích plánovaného Janáčkova kulturního centra. Hotová mají být ještě letos. „Připravujeme realizaci parkovacího domu v ulici Polní za 20 milionů korun zhruba se 100 místy a parkovacího domu v ulici Skořepka pro 150 parkujících v hodnotě 50 milionů korun,“ řekl generální ředitel Brněnských komunikací Luděk Borový. Na Polní má být hotovo příští rok, kdy by měla začít stavba na Skořepce.

Vzniknout by měla nová parkoviště P+R

Kromě toho si město nechá zpracovat analýzu 20 míst, kde by mohla vzniknout P+R parkoviště. Lidé by na nich mohli odstavit auto na celý den a do centra za prací nebo obchodů jet městskou hromadnou dopravou. „Takové parkoviště by mohlo být u univerzitního kampusu, v okolí nádraží v Králově Poli, na ulicích Šumavská nebo Purkyňova,“ vyjmenoval náměstek primátora Richard Mrázek (ANO). Parkoviště by se měla začít budovat až příští rok. Brno má nyní jedno parkoviště P+R u hlavního hřbitova. Podle Mrázka o něj ale není velký zájem, protože lidé mohou jet autem až do centra.

V Hodoníně rozhodla o rezidentním parkování petice

Už půl roku funguje rezidentní systém parkování v Hodoníně. Nejdřív ho zkoušeli, od Nového roku systém spustili v ostrém režimu. Pro letošní rok radnice vydala přes 300 rezidentních karet. Zavedení takového způsobu parkování si vymohli sami obyvatelé. „V dnešní době nemáme vůbec problém zaparkovat, můžu říct, že je to vynikající,“ řekl místní obyvatel Václav Galjanič. Za rezidentní kartu zaplatí místní 500 korun ročně. Celkově se tak v Hodoníně parkuje na pěti parkovištích.

Další tři plochy mají volnější režim. „Ve smíšené rezidentní zóně můžou návštěvníci v denní době zaparkovat na základě zaplacení v automatu, v noci tato plocha slouží obyvatelům dané lokality,“ řekl mluvčí Městského úřadu Hodonín Josef Horníček.

Rezidentní parkování v Hodoníně
Zdroj: ČT24

Na projektu rezidentního parkování město pracovalo dva roky, se zkoumáním dopadů pomáhala soukromá firma. Včetně značek radnice za projekt zaplatila řádově statisíce. Všechny ale úplně nepotěšila, například živnostníky. Mají výhrady k tomu, že zákazníci nemohou zaparkovat před obchody. I tak už ale radnice zkouší rezidentní systém v další lokalitě.