Antimonopolní úřad vrátil případ dopravce pro Liberecký kraj na začátek

Případ výběru autobusového dopravce pro Liberecký kraj se vrací na počátek. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj vrátil kauzu svým podřízeným. Předběžné opatření, které kraji brání koupit většinový podíl ČSAD Liberec, ale dál platí. Vyplývá to z páteční tiskové zprávy ÚOHS. Úřad znovu rozhodne do dvou měsíců.

Liberecký kraj chce mít vlastního dopravce kvůli problémům se zajištěním veřejné dopravy v regionu. Za majoritní podíl akcií nabídl ČSAD Liberec 14,353 milionu korun. Záměr napadla u ÚOHS konkurenční společnost BusLine.

Antimonopolní úřad původně nezjistil, že by nákupu většinového podílu něco bránilo, pak ale vydal předběžné opatření. Teď se případ vrací na počátek.

ÚOHS: Kraj nepostupoval podle zákona

V aktuálním rozhodnutí ÚOHS řešil otázku některých právních pojmů, které jsou pro případ ale klíčové. Jde o výklad pojmu věc v souvislosti s veřejnými zakázkami a nákupem akcií. Rafajova rozkladová komise dospěla k závěru, že v českém právu je tento pojem vymezen přísněji než v unijní legislativě.

Jeho podřízení nyní musí jeho stanovisko respektovat a mají znovu zkoumat, zda v případě nákupu akcií ČSAD Liberec jde o veřejnou zakázku na dodávky. Kraj totiž podle zákona o veřejných zakázkách nepostupoval.

Kraj: Antimonopolní úřad rozhoduje pomalu

Liberecký kraj už dříve avizoval, že po antimonopolním úřadu bude vymáhat škodu, pokud urychleně nerozhodne. ÚOHS tvrdí, že postupuje podle správního řádu.

Hejtman kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj) v pátek řekl, že podobný krok po jejich výzvě k odstranění nečinnosti ze strany ÚOHS očekávali. „Takže snaha oddálit nákup ČSAD Liberec nás nijak nepřekvapuje,“ řekl hejtman.

„Druhostupňové rozhodnutí upozornilo na existenci hospodářské soutěže v daném případě. Zadavatel totiž pro naplnění svého záměru oslovil více obchodních společností a měl zájem uzavřít smlouvu s jednou z nich na základě výsledků vzájemných jednání,“ řekl k případu Rafaj.

Zdůraznil také, že ÚOHS postupoval zcela v rámci lhůt stanovených správním řádem. Předběžné opatření vydané v prosinci 2017 podle něj mělo zabránit zmaření účelu správního řízení případným podpisem smlouvy s vybraným subjektem.

„Příští týden využijeme možnosti nahlédnout do spisu. Po tom, co budeme mít dostatečné informace, se jimi bude zabývat naše pracovní skupina složená z odborníků, rada kraje i zastupitelstvo kraje,“ řekl hejtman Martin Půta. Cílem Libereckého kraje je podle něj i nadále vytvořit vlastní dopravní podnik a mít veřejnou autobusovou dopravu pod stoprocentní kontrolou. „Dvě třetiny nákladů dopravců dotují kraje a mzdy řidičů jsou regulovány nařízením vlády, proto se podle nás nejedná o tržní prostředí,“ dodal.

Loni Liberecký kraj na autobusovou dopravu vydal asi 300 milionů korun, skoro o 14 milionů více než v roce 2016. Kraj objednává regionální autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, zajišťuje ji osm dopravců. Největšími jsou BusLine, ČSAD Česká Lípa a právě ČSAD Liberec. Jezdí na Liberecku, v takzvané oblasti Sever, a to za cenu 33,38 koruny za kilometr.