Obce nechtějí mýtné na silnicích 1. třídy. Obávají se přesunu kamionů na horší cesty

Některé obce a kraje včetně Moravskoslezského nesouhlasí s rozšířením placení mýtného na dalších devíti stech kilometrech silnic 1. třídy. Těžkou dopravu by to podle nich jen přesunulo na silnice nižších tříd.

V lednu návrh na platbu mýtného na dalších úsecích silnic 1. třídy – spolu s okolnostmi chystaného tendru na provozovatele mýtného systému – zhodnotí experti.

V Moravskoslezském kraji by tak do mýtného systému pro nákladní vozidla mohla spadat Prodloužená Rudná, tedy klíčová spojka mezi Ostravou a Opavou.

Je to silnice (Prodloužená Rudná, pozn. red.), na které jezdí skoro 1600 nákladních aut za den – a to už je taková kapacita, kdy se vyplatí tady postavit mýtné brány.
Jakub Unucka
náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje

Podle zjištění redaktorky České televize Markéty Radové mají starostové v případě zpoplatnění Prodloužené Rudné obavu z toho, že by nákladní doprava jezdila přes Hlučínsko.

„To už by bylo nemyslitelné, obzvlášť ještě i s tím, že jdou řeči, že příští rok se má stavět hned za mostem od Ostravy outletové centrum, kde jediné napojení bude z Hlučínské ulice,“ dodal starosta Hlučína Pavel Paschek (bezpartijní). 

Podobně nesouhlasný postoj mají i zástupci Hospodářské komory nebo třeba zástupci průmyslníků. Například generální ředitelka Svazu průmyslu a dopravy Dagmar Kuchtová se domnívá, že by dopad na místní firmy, které z větší části využívají komunikace 1. třídy, byl negativní.

Mýtné se na dálnicích a vybraných silnicích 1. třídy v Česku platí od roku 2007. Za prvních devět let vyneslo zhruba 70 miliard korun.