Policie musí znovu vyšetřit okolnosti nehody při rallye v Lopeníku

Události v regionech (Brno): Nové vyšetřování nehody při rallye (zdroj: ČT24)

Policie musí znovu vyšetřit okolnosti tragické nehody při rallye v Lopeníku, při které přesně před pěti lety tragicky zemřely čtyři dívky. Jediným obviněným v případu je traťový komisař Petr Plášek.

Státní zástupce teď obžalobu od soudu stáhl a policii nařídil znovu okolnosti nehody prošetřit. Policisté by podle něj zároveň měli zvážit trestní odpovědnost dalších lidí.

Informace ČT sdělil mluvčí Okresního soudu v Uherském Hradišti Michal Tománek. Potvrdil je také státní zástupce Tomáš Pindur. „Věc byla vrácena policistům z krajského ředitelství ve Zlíně, aby tu věc ještě došetřili a zvážili trestní odpovědnost dalších osob,“ komentoval pro ČT posun v případu bez dalších podrobností žalobce.

Soudy se už případem v minulosti zabývaly několikrát. Podle žaloby měl komisař Plášek dívky včas vykázat do bezpečné zóny, což neudělal. V únoru 2015 ho potrestal okresní soud v Uherském Hradišti osmnáctiměsíčním podmíněným trestem. Podle soudu smrt čtyř dívek zavinil z nedbalosti. Odvolací krajský soud ale trest zrušil a případ vrátil státnímu zástupci.

Novou obžalobu si Plášek vyslechl v květnu 2017. Kauzu měl opět řešit Okresní soud v Uherském Hradišti. „V současné době nejsou v tomto trestním řízení konány žádné úkony ze strany soudu. Během minulého týdne došlo ke zpětvzetí obžaloby ze strany okresního státního zastupitelství v Uherském Hradišti,“ okomentoval v pátek případ mluvčí soudu Michal Tománek.

obrázek
Zdroj: ČT24

Rychlostní zkouška, 10. listopadu 2012

Tragická nehoda se stala 10. listopadu 2012. Při první rychlostní zkoušce Rallye Lopeník vyletělo závodní auto bratří Bartončíkových mimo trať a narazilo do skupiny pěti divaček. Nejdříve srazilo dvě z nich poblíž hromady dřeva, otřelo se o betonový sloup a asi o padesát metrů dále u plotu smetlo i další divačky. Dvaapadesátiletá žena utrpěla těžké zranění, čtyři dívky v rozmezí od sedmi do dvaceti let střet nepřežily.

Záznamy z kamer ze závodních vozů potvrdily, že k traťovému komisaři se pár minut před tragédií připojilo několik osob. Podle předpisů měl traťový komisař ženy z místa nebezpečného pro sledování závodu vykázat, ze záznamu vyplývá, že to neudělal. Paradoxem je také skutečnost, že tři ze čtyř obětí se měly stát traťovými komisařkami a několik hodin před rallye samy prošly řádným školením.

Jezdce Michaela Bartončíka ani navigátora Josefa Bartončíka policie z nehody neobvinila. „Vznikla jezdeckou chybou řidiče a podepsal se na ní i poryv bočního větru, ale v tomto případě není možné vyvozovat odpovědnost posádky vozidla, protože šlo o řádně schválený závod na uzavřené trati s tím, že o bezpečnost v okolí se postará pořadatel. Ten také musí zajistit, že v nebezpečné blízkosti nebudou žádní diváci,“ vysvětlila Macalíková.