Taxikáři chystají další protest proti Uberu. 15. listopadu zamíří na Strahov

Taxikáři chystají další protestní akci proti řidičům přepravní aplikace Uber. 15. listopadu se sjedou na pražském Strahově. Formu protestu nechtějí předem prozrazovat. Uber je podle nich nelegální a po magistrátu a vládě chtějí, aby se úředníci a politici situací zabývali. 

Protesty organizuje Sdružení českých taxikářů, které mimo jiné stálo za zablokováním příjezdu k ruzyňskému letišti na začátku října. „Pokud jsi taxikář, který nechce o svou práci během pár následujících měsíců přijít úplně, tak přijeď ve středu 15. 11. v 5:00 hodin ráno na Strahov,“ vyzývá na sociálních sítích. 

„Uber provozuje nelegální činnost. Dává práci lidem, kteří na to nemají oprávnění. Nemají živnostenský list, nemají taxametr, zkoušky z místopisu ani označené auto,“ řekl k protestům zástupce sdružení David Bednář. Podle něj se od posledního protestu problematikou nikdo nezabýval. 

Ministerstvo dopravy už ale navrhlo legislativní úpravy, které by současnou situaci měly změnit. V taxislužbě zvažuje, zda nepostavit na roveň data o přepravě získaná prostřednictvím mobilních aplikací a klasických taxametrů za předpokladu, že bude mít stát možnost data kontrolovat. Taková vozidla by z pohledu ministerstva vykonávala taxislužbu, ale za mírně pozměněných podmínek. 

„Zákazník by si musel objednávat službu jen prostřednictvím aplikace, nemohl by zastavit vozidlo běžně na ulici,“ uvedl začátkem října náměstek ministra dopravy Ladislav Němec. Ministerstvo také navrhlo, aby místo označení taxi na střeše mohlo být auto pro přepravu označeno pouze nálepkou jako v některých evropských zemích.

Taxametry za aplikace? Podle taxikářů nesmysl

Takto označená vozidla by ale přišla o některé výhody, které mají zřetelně označená vozidla taxi. Jde například o možnost jízdy ve vyhrazených pruzích nebo o stání na vyhrazených místech. Sněmovna už se úpravami nestihla zabývat. 

Taxikáři nicméně tvrdí, že o změnách se mluví pozdě. Vyměnit teď taxametry za aplikace je podle nich navíc nesmysl. „Nejsme proti digitalizaci, ale pak musíte pracovat s tím, že v ČR je státem ověřené měřidlo taxametr,“ upozorňuje sdružení taxikářů na sociální síti. Podle sdružení by pak zrušení taxametrů otevřelo cestu ke vzniku nelegálních alternativ jiných ověřených měřidel, jako jsou například plynoměry či váhy. 

Podle dřívějšího vyjádření primátorky Adriany Krnáčové (ANO) Praha nemůže Uber zakázat ani pro něj určovat podmínky. V Brně, kde Uber fungoval od začátku letošního února, byl jeho provoz zastaven červencovým předběžným opatřením krajského soudu. Nadřízený vrchní soud to ale koncem října zrušil.

Od října nicméně platí novela silničního zákona, která mimo jiné umožňuje udělovat tvrdší postihy pro nepoctivé taxikáře. Pražští úředníci od té doby provedli řadu kontrol. V případě Uberu narazili na porušení pravidel u všech řidičů. Podle výkladu magistrátu porušují zákon v podstatě automaticky, protože nemají taxametr a označení taxi.

Uber se ale brání tím, že není taxislužba, ale nabízí spolujízdu v rámci takzvané sdílené ekonomiky. Kontroly a postihy jsou tak problematické. Loni v listopadu Městský soud v Praze zrušil pokutu 15 000 korun pro řidiče Uberu. Podle soudu neexistoval žádný právní předpis, který by jízdu přes aplikaci zakazoval. Magistrát k tomu podal kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, který zatím nerozhodl.