Ostravští asistenti přepravy se osvědčili. Dopravní podnik zároveň vyhlásil amnestii

Ostravští asistenti přepravy nepustili do městské hromadné dopravy už 8500 lidí bez jízdenky. Aktuálně jich v MHD bude jezdit 30, mezi nimi i dvě ženy. Jejich úkolem je kontrola dodržování přepravních podmínek, zajištění bezpečnosti i pomoc cestujícím, řekl v pátek ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys. DPO od ledna chystá i zvýšení pokut, dříve chce ale cestujícím s neuhrazenými pokutami nabídnout možnost amnestie.

Video Dopravní podnik vyhlásil amnestii
video

Dopravní podnik vyhlásil amnestii

Asistenty přepravy zavedl dopravní podnik po dohodě s městem letos v dubnu. Pilotní projekt se městské společnosti osvědčil, přestože se setkal s kritikou některých obyvatel, mnozí naopak další krok dopravního podniku chválili.

Asistenti totiž mohou vyloučit z přepravy cestujícího bez platného jízdního dokladu, ale cestování v MHD mohou znemožnit například i lidem špinavým či hlučným. Cestujícím bez jízdenky neumožnili od dubna jízdu v MHD už v 8500 případů.

„Aktuálně máme již plný evidenční stav asistentů a cestující je začnou potkávat mnohem častěji. Cestující si tuto službu velice oblíbili, stále nám chodí pozitivní reakce,“ uvedl Morys.
Asistenti jsou podle něj vždy doprovázení městskými strážníky, což má pozitivní efekt. Sami asistenti, kteří nejprve absolvovali psychotesty, mají psychologický výcvik, kurz sebeobrany i první pomoci. Roční náklady na fungování 30 asistentů dopravní podnik vyčíslil na deset milionů korun.

DPO se víc zaměří na černé pasažéry

Dopravní podnik Ostrava (DPO) se chce zaměřit na boj s černými pasažéry, kteří v městské hromadné dopravě cestují bez platného jízdního dokladu. Podnik v pátek zahájil novou kampaň s kontroverzním názvem „Už to nevidíme černě“.

Dopravní podnik aktuálně eviduje více než půl milionu nezaplacených pokut u téměř 75 000 cestujících v celkové výši skoro 700 milionů korun. V letech 2012 až 2017 přitom podíl uhrazených pokut představoval zhruba 19 procent celkového objemu.

„Chceme jasně vzkázat těm, kteří za naše služby platí a dodržují naše přepravní podmínky, že si jich vážíme. A těm, kteří je porušují, že od této chvíle to budou mít s námi ještě těžší.“

Daniel Morys

ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO)

DPO se rozhodl, že počínaje dnešním dnem nejprve vyhlásí amnestii na pokuty, která bude platit až do 23. prosince. Lidem, kteří si zakoupí alespoň půlroční jízdenku, která stojí 2199 korun, odpustí všechny dosud nezaplacené pokuty. Úleva ale nebude platit v případě soudně či exekučně vymáhaných pokut, s nimiž se pojí už další náklady. Bližší informace zájemci mohou získat na stránkách podniku

Od nového roku ale dopravní podnik přistoupí ke zpřísněným opatřením. Zatímco v současnosti pokuta na místě pro černého pasažéra znamenala 700 korun, nově to bude tisícikoruna. Po skončení kampaně navíc vedení dopravního podniku předá nevyřešené případy nějaké společnosti, která se vymáháním zabývá.

Podle statistik dopravního podniku jezdí bez platného dokladu zhruba šest procent cestujících, 75 procent jich to přitom dělá opakovaně. Rekordman má na svém kontě 377 jízd bez dokladu za posledních pět let. Černými pasažéry jsou častěji muži, nejvíce je jich ve věkové kategorii 20 až 25 let. Nejčastěji jsou z Moravské Ostravy, Přívozu či Vítkovic – v těchto částech města je řada problémových lokalit a žijí v nich sociálně vyloučení.

„Můžete mít wi-fi na zastávkách, můžete uklízet ve vozidlech MHD několikrát denně, to vše ale postrádá smysl, necítí-li se cestující v MHD bezpečně.“ 

Lukáš Semerák (Ostravak)

radní pro dopravu

Z černých pasažérů má celá čtvrtina adresu trvalého pobytu na úřadu. Nejčastěji jsou na tramvajových linkách 4,11,12 a 2, autobusové lince 54 a trolejbusové 108. Nejvíce se na černo jezdí mezi 09:00 až 10:00 a 15:00 až 16:00. Černí pasažéři navíc mají podle Moryse sklony k vandalismu.

Zatím asistenti přepravy jezdí v MHD hlavně v době špičky, ale dopravní podnik do budoucna počítá i s tím, že by byli nasazováni rovněž v takzvaných rizikových situacích, například po konci fotbalových zápasů a podobně.

Po zavedení nového opatření muselo vedení města čelit kritice představitelů některých organizací, kteří v zavedení institutu asistentů spatřují rasismus a diskriminaci namířené vůči Romům. Město to ale opakovaně odmítlo.

Podnik kráčí s dobou

Za pětašedesát let od zahájení jízd prvních trolejbusů se ostravský dopravní podnik výrazně změnil. DPO například začal díky kamerám více sledovat prostory ve vozidlech MHD, nasadil již zmíněné asistenty přepravy a loni začal přijímat platby kartou. Také postupně instaluje do vybraných vozů SOS tlačítko pro pomoc lidem v nouzi.

Systém začal fungovat před rokem. Ke 30. červnu 2017 jej využilo 1,3 milionu cestujících, kteří pořídili stejný počet jízdenek v hodnotě přesahující 25 milionů korun. Navíc zájem cestujících neustále stoupá. Loni činil denní průměr zakoupených jízdenek 2430, v půlce roku 2017 je to již 4893 jízdenek za den.