Pardubický špunt je venku, skončila rekonstrukce křižovatky u Parama

Komplikovaná a bolestná rekonstrukce křižovatky u Parama v Pardubicích skončila. Průjezd městem by již neměl představovat pomyslný špunt na státní silnici ve směru Hradec Králové – Chrudim. Především však končí stavební práce, které samy o sobě situaci ještě zhoršovaly. Výsledkem je čtyřpruhový průtah západní částí Pardubic, okružní křižovatka u závodiště s bypassy a také upravený sjezd k ní z Pražské ulice.

Trvalo to pět let a stálo to 415 milionů korun bez DPH. Silničáři to nazvali rekonstrukcí křižovatky Pardubice-Trojice, která v minulosti představovala velkou překážku hladkého průjezdu Pardubicemi v severojižním směru. Zatímco nejprve proběhly úpravy nadjezdu a sjezdové rampy na silnici I/37, nyní dokončená druhá etapa se týkala hlavní silnice samotné.

Události v regionech: Průjezd přes Pardubice je plynulejší a rychlejší (zdroj: ČT24)

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy je rekonstrukce silnice I/37 zásadní jak z celorepublikového pohledu, tak z hlediska města jako takového. Silnice I/37 patří k významným komunikacím, které procházejí napříč republikou, začíná v Trutnově a končí ve Velké Bíteši na Žďársku, průjezd Pardubicemi přitom patřil k nejkritičtějším bodům. Pardubičtí pak podle Kroupy získávají „komfortní kapacitní spojení“, které „urychlí mezidopravní vztahy ve městě“.

Veškeré práce probíhaly za provozu, který ovšem ve vytíženém úseku ještě více komplikovaly. Jezdilo se po provizorních komunikacích i přemostění, tvořily se kolony.

Křižovatka před rekonstrukcí
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

Kilometrový úsek podél Parama mezi nádražím a křižovatkou U Trojice (známou též jako křižovatka u Parama, popř. u závodiště) se během rekonstrukce zdvojnásobil – vznikl druhý jízdní pás a silnice má nyní čtyři pruhy namísto původních dvou.

Nově končí silnice okružní křižovatkou namísto původní světelné. Kdo ale jede například z Hradce Králové do Chrudimi, projede po spojovací větvi bez zdržení. Bypassy vznikly na křižovatce i mezi ostatními větvemi. Podle Jana Kroupy je rekonstruovaná silnice I/37 připravená až na 60 tisíc aut denně a křižovatka na 37 tisíc aut. „Je to propustnost natolik obrovská, že nebude potřeba dál nic upravovat,“ ujistil.

Není to poslední zásah do silnice I/37, který silničáři v Pardubicích plánují. Podle ředitele ŘSD bude potřeba rekonstruovat mimoúrovňovou křižovatku Palackého. Stavba by měla začít počátkem roku 2019.

Stavba Pardubice-Trojice
Zdroj: ČT24/ŘSD