Stanjura: Věřím, že dálnice D3 bude dokončena do konce června

Praha – V řádném termínu do konce června by se podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) mohl zprovoznit chybějící 25kilometrový úsek dálnice D3. Stavba rozdělená do dvou úseků Tábor–Soběslav a Soběslav – Veselí nad Lužnicí přijde podle Ředitelství silnic a dálnic na 10,5 miliardy korun bez DPH.

„Já jsem z Moravskoslezského kraje a viděl jsem, jak se přibližovala D1 k Ostravě, takže mě to vůbec neděsí. My jsme tam měli zprovozněné úseky v horším stavu,“ podotkl Stanjura dnes po prohlídce rozestavěné dálnice. Stavba byla započata na jaře v roce 2009 a plán počítá s jejím otevřením 28. června. Součástí je třeba 277 stavebních objektů, mimo jiné deset protihlukových stěn o celkové délce 3,6 kilometru. Ke konci loňského roku sdružení firem prostavělo přibližně 85 procent peněz na tento úsek.  

Zbyněk Stanjura
Zdroj: Jan Zátorský/isifa/LN

Po urychlení dostavby dálnice D3 a na ni navazující rychlostní komunikace R3 k rakouským hranicím volají jihočeští politici mnoho let. Hejtman Jiří Zimola (ČSSD) nedávno podmiňoval vstřícnost k dostavbě dvou temelínských bloků právě dokončením D3. První úsek D3 severně od Tábora (Chotoviny–Čekanice) byl otevřen v říjnu 2004. Stavba byla zahájena v únoru 2002. Nyní D3 na jihu Čech měří 33,785 kilometru. Celková délka tahu dálnice D3 a navazující rychlostní silnice R3 mezi Prahou a státní hranicí s Rakouskem je přes 171 kilometrů.

Kromě jihočeské části D3 je v plánu i výstavba této dálnice ve středních Čechách, s pracemi se ale ještě nezačalo. Podle Stanjury je nyní vše ve fázi příprav. Připomněl, že bylo dokončeno posouzení vlivu stavby na životní prostředí, které se nyní vyhodnocuje. „Myslím, že některým doporučením z šetření EIA vyhovíme a že se to trasování mírně upraví. Ale bude to v rámci stávající územně plánovací dokumentace, takže to nevybočí z koridoru a ochranných pásem,“ uvedl. Kdy se začne stavět, ministr nechtěl odhadovat.

Dálnice
Zdroj: ISIFA/Sean Gallup/Getty Images