Elektrobusy v Hranicích

Hranice nasadily elektrobusy. Staly se nejspíš prvním městem v Evropě s plně elektrifikovanou MHD

Cestující městskou hromadnou dopravou v Hranicích na Přerovsku budou od listopadu vozit už pouze autobusy na elektrický pohon. Město se tak stane pravděpodobně vůbec prvním v Evropě, jehož systém MHD je plně elektrifikovaný.

V Hranicích do systému městské hromadné dopravy začlení šest elektrobusů. „Nahradí všechny původní autobusy, na linkách denně najezdí od 50 do 150 kilometrů,“ uvedla redaktorka České televize Denisa Kotková.

Každý ze strojů má dojezd přibližně 250 kilometrů. Jejich dobíjení trvá podle zjištění České televize přibližně šest až sedm hodin.

Město si od jejich zařazení do provozu slibuje menší dopady na životní prostředí. Protože jsou velmi tiché, mohou způsobovat komplikace v provozu. „Máme z toho trochu obavy, ale snad si na to cestující zvyknou,“ sdělil Tomáš Vavřík, generální ředitel skupiny 3CSAD, která městskou hromadnou dopravu v Hranicích provozuje.

„Ročně na našich devíti linkách převezeme asi 250 000 cestujících.“

Tomáš Vavřík

generální ředitel skupiny 3CSAD

„Elektrobusy jsou bezemisní. Dieselové autobusy naproti tomu vykazovaly na 200 kilogramů emisí ročně,“ dodal Tomáš Vavřík. Upozornil i na další novinky, které dopravní prostředky doprovázejí. Je v nich možné uhradit dopravné platební kartou a nabízejí také připojení k wi-fi síti.

Elektrobusy stály celkem 78 milionů korun. Dotace na jejich pořízení dosáhla podle Tomáše Vavříka 85 procent. Dobu životnosti baterií odhaduje na deset let.  

Hranický nákup byl již zařazen do evropského projektu Zeus, který podporuje elektromobilitu. V Česku nepatří Hranice i přes plně elektrifikovanou dopravu k městům, která by měla nejvíce autobusů poháněných bateriemi. Například v Třinci již dnes jezdí desítka elektrobusů.

Novojičínští chtějí bezbariérová vozidla na elektřinu

Elektrobusy chtějí kompletně na městské hromadné linky nasadit také v Novém Jičíně. Cestující by zde měly od prosince vozit tři nové bezbariérové elektrobusy značky SOR 10,5. „Provoz městské hromadné dopravy bude pro město levnější a cestující se dočkají většího komfortu,“ uvedl novojičínský místostarosta Pavel Rozbroj (ČSSD).

Město provozuje MHD v Novém Jičíně od roku 2006, kdy získalo dotaci od Evropské unie na nákup čtyř bezbariérových autobusů. „Do současnosti autobusy najely 1,76 milionu kilometrů a odbavily přes čtyři miliony cestujících,“ uvedla mluvčí novojičínské radnice Marie Machková.

Nedaleká Ostrava se rovněž přiklání k nasazení elektrobusů. Zdejší dopravní podnik již počátkem tohoto roku uvedl, že do roku 2020 skončí s provozem dieselových autobusů.

„Budoucnost trolejbusů je asi taková, že je postupně začnou nahrazovat elektrobusy s moderním bateriovým systémem, a podle mého názoru řekněme v horizontu 15 až 20 let tyto moderní technologie vytlačí trolejbusy úplně.“

Daniel Morys

generální ředitel DPO

A podle ředitele DPO Daniela Moryse se chýlí ke konci také doprava klasickými trolejbusy. Stovky let jejich fungování se Ostrava pravděpodobně nedočká. Vytlačit je mají ze silnic právě elektrobusy