Parkování jen pro místní – spása ucpaných měst?

Jihlava – Placení za parkování začíná být v centrech českých měst normou. Stále více jich přistupuje i k zavedení parkovacích zón, které jsou nejen zpoplatněné, ale navíc k dispozici pouze místním obyvatelům. Právě takový systém s počátkem května výrazně rozšířila Jihlava. O zvýšení počtu tzv. rezidentních míst uvažuje také radnice v Českých Budějovicích.

Větší zóny = více nespokojených. Jihlava doufá, že to změní

Jihlava dnes vyžaduje poplatek za odstavení auta pouze na vybraných parkovištích. Řidiči však na výhody stání za závorou neslyší, i když jsou nezpoplatněná místa přeplněná. Radnice to chce změnit tím, že zpoplatní celé centrum a navíc parkování omezí. Výrazně se tak zvětší oblast s rezidentskými parkovacími zónami, zasáhne i na sídliště. „Jakákoli regulace je jenom přes peněženku. A dopravní značení jde udělat jen jako rezidentské, jinak to vyhradit nejde,“ shrnul náměstek primátora Josef Kodet (KDU-ČSL).

Proti rezidenčním parkovacím zónám se však postavila petice. Připravili ji lidé z rodinných domků, k nimž se zóny také rozrostly. Jejich obyvatelé tvrdí, že je město omezuje v přístupu k vlastním nemovitostem. „Jsou tady rodinné domky, a tudíž by tady mělo být přirozeně volné parkování pro nás, kdo tady bydlíme,“ poukázala obyvatelka čtvrti Hana Paštyková. Jihlavský magistrát připustil, že se systém parkování ještě změní. Podle mluvčího města Radka Tulise ovšem jsou placené zóny standardem v mnoha městech. „Věříme tomu, že časem se ukáže, že to je správná cesta,“ podotkl.

Krajská města mají problémy s parkováním (zdroj: ČT24)

Hradec Králové sice zóny určené výhradně pro místní obyvatele nemá, přesto je až po krk v problémech s parkovacím systémem. Přes šesti lety radnice uzavřela smlouvu na jeho provozování se soukromou firmou a brzy se ukázalo, že město nemá plnou kontrolu nad výší parkovného. Spory chce vyřešit odkoupením většinového podílu ve firmě Atol-ISP, která parkování ve městě provozuje. Placených stání je v Hradci Králové zhruba 7 tisíc, majitelé domů a bytů v zóně platí ročně nejčastěji 1 200 korun. Nejdražší parkovné mají v historickém centru – za roční kartu 6 tisíc.

Stání na budějovickém náměstí zdraží, hůře pro auta brzy bude v celém centru

V Jihlavě jako by se inspirovali také českobudějovičtí radní. Radnice chce objednat dopravní studii, očekává, že výsledkem bude zvýšení počtu rezidentních parkovacích míst. Již od června navíc zdraží parkovné na náměstí ze 90 na 130 korun za dvě hodiny. Město tak chce dosáhnout toho, že na ploše zastaví pouze ten, kdo nemá na výběr. „Parkování na náměstí dosahuje skoro 100 procent využitelnosti. Navíc někteří lidé si tady zvykli parkovat dlouhodobě,“ řekl náměstek primátora Kamil Calta.

Řidiče tím vedení města rozzlobilo. Poukazují, že v centru není žádné jiné místo, kde lze parkovat. Především ti, kteří ve městě nebydlí, ale mohou brzy zjistit, že zdražení parkování na náměstí je pouhá maličkost ve srovnání s tím, co přijde. Zdražovat se zřejmě bude v celém nejširším centru a posílit by měl i počet rezidentních míst, kterých je dnes přes 300.

Od podzimu navíc radnice omezí průjezd ulicí Na Sadech, jedné z nejfrekventovanějších v centru. Ubude jízdních pruhů, v části ulice totiž vznikne oddělený koridor pro MHD. Podle náměstkyně primátora Ivany Popelové tudy po snížení počtu pruhů ubude aut až o třetinu, tranzitní doprava zamíří jinam.