Místo rychlosti kolona. Otevření nové části D4 zbrzdily nehody, řidiči čekali čtyři hodiny

Dálnice D4 je o necelých pět kilometrů delší. První řidiči se ale po novém úseku, který slouží především jako obchvat obce Dubenec, svezli až čtyři hodiny po slavnostním otevření. Předtím blokovaly cestu nehody a kolona, jež se na D4 vytvořila.

Video Události v regionech (Praha)
video

Události v regionech: Nová část D4 odlehčí Dubenci

První auta projela po novém úseku dálnice D4 mezi křižovatkami Skalka a Háje ve čtvrt na šest večer. Řidiči, kteří přijížděli od Prahy, však museli nejprve vystát kolonu, která byla zprvu delší než samotný čtyřkilometrový úsek. Vznikla kvůli dvěma nehodám a úpravám dopravního značení u Lhotky.

Slavnostní otevření, které vyvrcholilo přestřižením pásky, přitom proběhlo již kolem jedné odpoledne. Déle než čtyři další hodiny museli řidiči čekat mimo jiné kvůli poslední kontrole úseku. Podle mluvčího Ředitelství sinic a dálnic Jana Rýdla je v podobných případech nutné, aby úsek ještě před spuštěním provozu prohlédli revizní pracovníci ŘSD a policie.

Tisíce aut konečně zmizí ze středu obce

Nic to však nemění na skutečnosti, že lidé v Dubenci na prodloužení strakonické dálnice netrpělivě čekali. Obcí byla dosud vedena veškerá doprava z Prahy na Strakonice a do Písku a dál až na hraniční přechod ve Strážném a Dubencem tak projelo až 15 tisíc aut denně. Silnici, po které se dosud při stavbě dálnice jezdilo, převede ŘSD pod krajskou správu a bude sloužit jako silnice druhé třídy.

„Jsem rád, že se ulehčí obcím kolem,“ řekl při otevření nového úseku ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupy jsou součástí stavby protihluková opatření, aby byly dodrženy maximálně přípustné hladiny hluku.

Stavbaři vybudovali také nový most přes D4 u křižovatky Skalka, což si vyžádalo dlouhodobou uzavírku dálnice u 41. kilometru. Práce vyšly na 46 milionů korun a kromě demolice původního nadjezdu a výstavby nového zahrnovaly i úpravy mimoúrovňové křižovatky a odbočovacího pruhu na silnici I/18 ve směru od Příbrami.

/*json*/{"map":{"lat":49.6948040733868,"lng":14.087887492358403,"zoom":14,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Celkově vyšla výstavba dalších téměř pěti kilometrů dálnice na 417,5 milionu korun bez DPH. Úsek ale ještě není zkolaudovaný. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla budou přibližně do února probíhat v okolí dálnice ještě dokončovací zemní práce.    

Kompletní síť dálnic do roku 2030

D4 má nyní s nově otevřeným úsekem celkem 45 kilometrů z plánovaných 84. Další kilometry mezi Příbramí a Pískem by podle ministerstva dopravy měli dostavět soukromníci z vlastních prostředků. Celková investice má dosáhnout 24,9 miliardy korun, stavět by se mělo v roce 2019. Stát by měl firmám platit fixní částku a po 25 letech dálnici převzít do svých rukou. 

Je ale potřeba dokončit výkupy pozemků. Například mezi Milínem a Lety je zatím vykoupeno 88 procent pozemků. V deseti případech běží vyvlastňovací řízení. Jde o pozemky s neznámými majiteli.

Na konci letošního roku bude v Česku dokončeno 1250 kilometrů dálnic. „Pokud to půjde takto dál, máme dobrou šanci do roku 2030 mít kompletní dálniční síť v Česku hotovou,“ řekl České televizi Rýdl.