Organizaci dopravy si Pardubický kraj zajistí sám

Pardubice – Společnost OREDO bude od léta opět odpovědná za organizaci veřejné regionální dopravy pouze v Královéhradeckém kraji. Vedení Pardubického kraje, kde OREDO působí od roku 2011, jí vypoví smlouvu, oznámil radní pro dopravu Jaromír Dušek (SPOZ). S firmou, kterou napůl vlastní, ale kraj chce dále spolupracovat na odbavovacím systému.

Vytvořit firmu, která se stará o integrovanou dopravu, je v Česku obvyklé. Například v Německu ale zvláštní firmy obvykle objednávají pouze železniční dopravu, autobusové jízdní řády si sestavují jednotlivé okresy. Podobně to dlouho fungovalo v Pardubickém kraji, který svůj systém rozvíjel sám a nyní – po dvou letech spolupráce s firmou OREDO – se k takové organizaci dopravy vrátí. „V odboru dopravy a silničního hospodářství si budeme moci řídit změny v jízdních řádech přímo. Je to úspornější varianta,“ je přesvědčen radní Dušek. Krajský úřad zaměstná organizací veřejné dopravy obdobný počet úředníků, jaký se dosud věnoval přípravě pardubických jízdních řádů v OREDO.

Vedení Pardubického kraje, které vzniklo po loňských krajských volbách, se pustilo do ostrého střetu s OREDO. Firma nejprve přišla o původní vedení, potom musela proškrtat jízdní řády kvůli příliš nákladnému provozu. Nyní se kraj rozhodl, že s OREDO už spolupracovat nebude. Výjimkou má být rozvoj a provozování odbavovacího systému – cestující by tak neměli změnu bezprostředně poznat. „Zavedení a dozor nad chodem systému jsou náročné, navíc je to takto výhodné i kvůli uplatňování vratky DPH. Projekt by se mohl spustit 1. září letošního roku,“ řekl Dušek k odbavovacímu systému.

Společnost OREDO založil v roce 2003 Královéhradecký kraj, který jejím prostřednictvím vytvořil integrovaný dopravní systém IREDO. V roce 2011 do firmy majetkově vstoupil Pardubický kraj poté, co si ji vybral jako vhodného organizátora svého integrovaného systému – dosud řízeného přímo krajským úřadem. Od prosince 2011 začaly platit nové jízdní řády – z železnice se stal páteřní systém se silnými ústředními liniemi, na jejichž úkor však přestaly vlaky jezdit na některých lokálkách. O to více vyjelo do regionu autobusů. Podle vedení kraje však bylo výsledkem nového dopravního systému výrazné překročení nákladů za autobusovou dopravu, úřad potom musel dopravcům zaplatit miliony navíc. Kvůli nákladné autobusové dopravě a také vysokým odměnám připravil kraj též trestní oznámení na bývalé vedení firmy. Někdejší ředitel OREDO Vladimír Zaleský ale odmítá, že by plýtval penězi, obvinění považuje za vykonstruovaná.