Z konkurenčního boje dopravců těží cestující. Cestování je levnější a pohodlnější

Vstup společnosti FlixBus na český trh autobusové dopravy vyvolal okamžité reakce od konkurence. Jízdenky pro cestující na nejfrekventovanější lince Praha–Brno zlevnil i RegioJet a připravuje i pohodlnější cestování. Česká republika je pro FlixBus šestadvacátou zemí, ve které nabízí své služby.

Dosud v podstatě jednobarevný monopol autobusů RegioJet rozšířila společnost FlixBus. Mezi Brnem a Prahou jezdí mezinárodní dopravce už téměř měsíc. „Český trh je pro FlixBus hodně zajímavý, z toho hlediska, že je v srdci Evropy a proto chceme na český trh přinést i naši nabídku,“ řekl šéf Flix Bus pro ČR a SR Pavel Prouza.

Společnost RegioJet vstup konkurenta očekávala a na zelené autobusy a výhodnější ceník taky okamžitě zareagovala. Konkrétně na trase Praha–Brno zlevnila jízdné a umožnila bezplatně zrušit rezervaci ještě 15 minut před odjezdem. Jízdenku koupí cestující už od 149 korun, stejně jako u konkurence.

Když je zelený pohodlný, žlutý bude pohodlnější

„Naše autobusy nabízí cestujícím výrazně víc místa na nohy. Cestující může vysunout sedačku do uličky, čímž získá ještě více místa,“ popsal nabídku FlixBus Pavel Prouza. RegioJet okamžitě reagoval. Ve všech dvou stech autobusech se brzy místo šedesát tří cestujících sveze jen padesát devět. Hned čtyři sedačky technici odstraní. „Budeme muset autobusy celkově upravit, posunout průchody a osvětlení,“ řekl mluvčí RegioJet Aleš Ondrůj.

Úprava autobusů bude technicky komplikovaná, finančně náročná. Přesné náklady na změny zatím RegioJet vyčíslené nemá. Odhadem se vyšplhají na miliony korun. „Situaci jako teď na autobusovém trhu jsme zažili dřív při liberalizaci železniční dopravy, kdy vstoupili noví dopravci. Ve finále to vedlo ke zkvalitňování vlaků, k lepším cenám,“ řekl specialista na marketing Richard Kofroněk.

Vlakem nebo autobusem. Rozdíl prakticky není

Vlakem na trase Praha–Brno je možné jezdit od 140 korun, autobusem od 149. Jízda nejrychlejšími spoji trvá shodně – dvě a půl hodiny – jak vlakem, tak autobusem. Průměrná zpoždění dopravci neevidují.

Příchod německého dopravce na český trh motivuje naopak toho českého ke vstupu na ten německý a rakouský. V prosinci bude RegioJet spouštět vlakovou linku Praha–Brno–Vídeň a v následujcícíh letech počítá s autobusy v Německu.