Plzeňský kraj chce platit méně za vlaky, seškrtá proto spoje

Plzeň – Méně vlaků než letos bude jezdit v příštím roce v Plzeňském kraji. Kraj se rozhodl zredukovat objednávku dopravy o pět až šest procent, podle regionálního vedení by neměla zaniknout žádná linka osobních, resp. spěšných vlaků, budou se škrtat jednotlivé spoje, a to zejména ty neobsazené, kterých podle hejtmanského náměstka Václava Šlajse jezdí nejvíce dopoledne.

Plzeňský kraj v minulých letech objednával stále více regionálních vlaků, během deseti let stoupl počet kilometrů, za které kraj platil, o čtvrtinu. Současně od roku 2006 stoupla úhrada objednávky z 312 na 588 milionů korun za rok. To se teď má změnit a část toho, co si plzeňský úřad loni objednal, zase zanikne. „Nechceme žádnou trať rušit, ale nemohou vlaky jezdit prázdné,“ uvedl náměstek Šlajs.

Škrty by se měly dotknout například spojení z Plzně do Horažďovic, kde dnes jezdí dvacet párů osobních vlaků denně. „To je luxus. Vytížené nejsou,“ řekl Šlajs. Stejně tak hrozí redukce spojení na lince Plzeň – Klatovy, kde jezdí každým směrem osmnáct spojů. V dalších letech hrozí i další úbytek cestujících. „Za současných podmínek je to neufinancovatelné,“ uzavřel náměstek.

Zdeněk Mlnařík o omezení regionální železniční dopravy (zdroj: ČT24)

Úspory na železnici si kromě škrtů slibuje Plzeňský kraj i z otevření některých linek konkurenci. Zatím připravuje tendr na linku Horažďovice – Plzeň – Planá. Záměr chce krajská rada schválit v červnu a samotnou soutěž vypsat na podzim. Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Bauera bude výjimečná tím, že proběhne podle zákona o službách ve veřejné dopravě, a ne podle zákona o veřejných zakázkách. „Pro nás bude výhodou, že je možné část rizik převést na dopravce, jemuž se pak úhrada ztráty zvyšuje pouze o inflaci a ztráty v tržbách jdou pouze za dopravcem. Tím dosáhneme stability ve financování veřejné dopravy,“ zdůvodnil radní.

Pro příští rok ovšem plánuje Plzeňský kraj i velkou železniční změnu. Světlo světa by měl spatřit docela nový jízdní řád na klíčové, ale neelektrizované a jednokolejné trati Plzeň – Domažlice. K současným zastávkovým osobním vlakům a expresům, jež mezi oběma městy nezastavují, přibudou i spěšné vlaky s jízdní dobou necelou hodinu. Díky nasazení nových motorových jednotek budou rychleji jezdit i osobní vlaky.