Třetina silnic na jihu Moravy připomíná tankodrom. Zlepšit to mají i mikrokoberce

Třetina silnic druhých a třetích tříd v Jihomoravském kraji je v havarijním stavu. Silničáři letos do jejich oprav dají zhruba miliardu korun. Velká část ale půjde jen na lokální opravy. Opakované látání děr je přitom jen dočasným řešením.

Třetina silnic je v havarijním stavu
Zdroj: čt24

Jan Jílek musí jezdit ze Sulíkova do Kunštátu jen dvakrát za týden. Je rád, že to není častěji. Cesta vede po silnici třetí třídy, kterou správci vyhodnotili jako vůbec nejhorší v celém kraji. „Opravy dělají pravidelně. Začnou na jaře a pak během roku tak třikrát čtyřikrát,“ říká Jílek. Podle něj ale ani opravy kvalitu silnice nijak nevylepšily.

Podobně vypadá 1260 kilometrů silnic nižších tříd po celém Jihomoravském kraji. Jsou v havarijním stavu, děravé nebo s nevyhovujícími protismykovými vlastnostmi. Třetina je v okrese Brno-venkov.

Opravy vydrží jenom měsíce

Silničáři se snaží silnice opravit, vysprávky ale vydrží jenom pár měsíců. „Silnice třetí třídy v podstatě nebyly stavěné na takovou zátěž. Já sám jsem bydlel v malé obci, kde zajel čtyřikrát denně autobus a jednou mlékař,“ říká ekonomický náměstek z jihomoravské Správy a údržby silnic Zdeněk Gardelka.

Video Události v regionech (Brno)
video

Stav silnic na jihu Moravy

Teď ale i po okresních silnicích jezdí těžkých aut mnohem víc. A okraje komunikací zátěž nezvládají. 

„Každá silnice třetí třídy by v podstatě měla projít rekonstrukcí. Náklady na kilometr se ale pohybují v desítkách milionů korun. A teď jde o to, jestli je to účelné, aby do každé obce byla komfortní silnice,“ dodává Gardelka.

Na několika úsecích v Jihomoravském kraji tak přibudou nové mikrokoberce. Kraj slibuje, že technologie zpevní povrch silnic a prodlouží jejich životnost.

Firmy volily špatný postup 

Některá místa ale i přes využití mikrokoberců zůstávají ve špatném stavu. Může za to nesprávný postup při pokládání mikrokoberce. Firmy totiž nedodržely technologické postupy.

Technologie mikrokoberce prodlouží životnost silncie o pět až sedm roků. Nové povrchy tak budou od podzimu celkem na čtyřech dalších úsecích v Jihomoravském kraj. Kromě silnice mezi Olšany a Habrovany přibude mikrokoberec i u Hostěradic, Žeravin nebo u Černé Hory.