Antimonopolní úřad: Olomoucký dopravní podnik musí opravit tendr na tramvaje

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) plánuje nákup osmi nových tramvají, chce je dodat už příští rok. Výhrady k tomu má ale antimonopolní úřad, podle něhož by uchazeči měli mít k dodání celé zakázky standardních 20–24 měsíců.

Video Chyby v tendru na tramvaje
video

Chyby v tendru na tramvaje

Podle zjištění redaktora České televize Marka Vrláka však zástupci DPMO chtěli, aby jim vítězná firma dodala tramvaje do května příštího roku.

Podnik musí nyní podmínky tendru aktualizovat. „Chyboval v nich přitom už loni, podmínky v zakázce byly podle antimonopolního úřadu netransparentní,“ dodal Marek Vrlák.

O soutěži na nové tramvaje informovali zástupci DPMO už loni v březnu. Hodnotu zakázky tehdy vedení podniku odhadlo na 198 milionů korun. Cena zakázky, na které se mají podílet i evropské dotace, se nyní odhaduje na více než 250 milionů korun.

 

MHD prochází modernizací

DPMO modernizuje autobusy i tramvaje. Například v roce 2013 hlavně kvůli zprovoznění nové trati na sídliště Nové Sady pořídil 18 nových či vylepšených tramvají za 370 milionů korun. Jejich nákup byl ze 75 procent financován dotací z Regionálního operačního programu Střední Morava.

Olomoucký dopravní podnik nyní provozuje rovněž 79 nízkopodlažních autobusů, jejichž průměrné stáří díky nákupu nových vozů kleslo na sedm let. Podle směrnic nesmí průměrné stáří autobusů MHD překročit devět let.

„Nejstarší autobusy Solaris z roku 2003 budou postupně obměněny, abychom měli neustále nové autobusy a byl zajištěn komfort cestujících,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Olomouce Jaromír Machálek.

Na linkách městské hromadné dopravy v Olomouci navíc od letošního května jezdí už jen nízkopodlažní autobusy. Letité vozy Karosa tehdy vyjely do ulic města naposledy. Olomouc se díky tomu podle Machálka stala největším městem, které na linky nasazuje výhradně nízkopodlažní autobusy.