Dva roky od tragédie ve Studénce: Přejezd má zajistit další bezpečnostní prvek

Tragédie ve Studénce dva roky poté: Lepší zabezpečení (zdroj: ČT24)

V sobotu jsou to přesně dva roky od tragické nehody na přejezdu ve Studénce – řidič kamionu nerespektoval výstražná světla a zůstal stát mezi závorami. Po patnácti vteřinách do něj ve více než stotřicetikilometrové rychlosti narazilo pendolíno. Zemřeli tři lidé, zraněných bylo sedmnáct. Specializovaná firma v uplynulých dnech ladila ve Studénce nový bezpečnostní systém.

Ten by měl zabránit střetům vozidel s vlaky, které projíždějí rizikový železniční přejezd. „Jedná se o světelnou signalizaci, která upozorní a zastaví řidiče, jakmile začne na přejezdu blikat červená,“ zjistil redaktor České televize Tomáš Indrei.

Zařízení se nachází osmdesát metrů před přejezdem. „Je zde také umístěn radar, který vyhodnotí, když řidič neuposlechne varování. V takovém případě ještě před kolejemi spustí závoru,“ dodal Tomáš Indrei.

Ta má zabránit vjezdu řidičů na přejezd před tím, než se aktivují samotné závory na trati. Testované zařízení se už na českých silnicích běžně používá. Upozorňuje řidiče například na místo, kde vyjíždějí hasičské či sanitní vozy.

Mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Jakub Ptačinský už dříve řekl, že společnost s touto aktivitou nemá nic společného. „Vítáme každou aktivitu, která zvýší bezpečnost na tomto přejezdu,“ uvedl.

Přejezd je rizikový z několika důvodů. V místě se kříží extrémně vytížená trať a frekventovaná silnice. Přejezd je navíc široký (silnici kříží čtyři koleje). Doba, po kterou blikají červená světla před sklopením závor, je dlouhá, úměrná k tomu, jaká je potřeba na vyprázdnění kolejiště. Právě dlouhá prodleva mezi výstrahou a sklopením závor je důvod, který podle odborníků motivuje lidi k tomu, aby přejížděli na červenou a riskovali srážku s vlakem.

Zvažují objížďku

Starosta města Lubomír Šobich už dříve poznamenal, že se zároveň řeší objízdná trasa, která by z rizikové lokality vyvedla nákladní dopravu. 

Kamiony by tak vůbec přes přejezd nejezdily. Nová komunikace, dlouhá asi 450 metrů, by měla vést jedním z průmyslových areálů ve Studénce. S majiteli firem, kterých se to týká, jednalo město už loni. Součástí dohod mohou být výkupy pozemků, možná i demolice, popřípadě stavba mostu přes potok.

Stavět by se mohlo v první polovině roku 2018. Pokud se městu podaří projekt zrealizovat, ministerstvo dopravy přislíbilo vybudování podjezdu pod současným přejezdem. „Ten by mohli využívat pěší, cyklisté a osobní doprava,“ uvedl Šobich. 

Pomohou lasery?

Další technologií, kterou je možné využít k zabezpečení přejezdů, jsou laserová čidla. Také na osudném místě ve Studénce se už dříve začalo s testování laserových čidel, která by ve chvíli, kdy by mezi závorami zůstalo stát auto či kamion, vlaky zastavila.

Jak funguje čidlo
Zdroj: ČT24

Soudní znalec Jiří Martínek ale varoval, že by takové opatření nutně prodloužilo dobu, po kterou řidiči nesmějí vjet na přejezd. „Bude problém v tom, kde a v jakém místě se bude muset zapínat výstraha, aby čelo vlaku bezpečně zastavilo na železničním přejezdu. Z toho zcela jasně vyjde, že doba uzavření železničních přejezdů potom bude delší,“ popsal.

Řidiči čekající ve frontě před přejezdem přitom podle studií porušují pravidla tím častěji, oč delší čekání je.

I proto se chystají v celém Česku další změny: přejezdů bude ubývat a místo nich vzniknou mimoúrovňová křížení. Je to řešení sice drahé, ale zaručené. Pokud při stavbě mostu nespadne nic na koleje – s čím mají ve Studénce rovněž tragickou zkušenost – je volná cesta pro vlaky zaručená.

Rizikových přejezdů je ale podle ministerstva dopravy přes sto.

Nehody, kdy vjedou auta na přejezd i přes blikající signalizační zařízení, nejsou v České republice výjimkou. Letos v březnu policie obvinila pětatřicetiletého řidiče nákladního vozu, který vjel ve Vratimově u Ostravy i přes svítící červené světlo na železniční přejezd. Tam jej uvěznily závory. Cizinec je prorazil, aby se vyhnul srážce s vlakem, a z místa odjel.

Na nebezpečném přejezdu ve Studénce loni desítky lidí dál riskovaly zdraví – jezdí zde vesměs na červenou. Za loňský rok předala policie úředníkům k vyřešení víc jak 100 takových případů, jak potvrdila Veronika Richterová z právního oddělení bílovecké radnice.