Po skončení soutěže se objevil první zájemce o liberecké letiště

Liberec – Přestože liberecká radnice zrušila soutěž na prodej letiště a vedení města už začalo přemýšlet, co si počne bez stomilionového příjmu, se kterým počítá letošní rozpočet, o letiště teď projevila zájem strojírenská firma Czechvision Holding. Chtěla by na letištní ploše vyrábět leteckou techniku, do soutěže se však nepřihlásila kvůli jejím podmínkám. Radnice její nabídku považuje za zajímavou.

Czechvision chce využívat letiště a také areál bývalých ostašovských sléváren v jeho sousedství. Předseda představenstva Norbert Souček ovšem upozornil, že firma nemá zájem letiště přímo odkoupit. „Podnikatelský záměr jsme v úterý představili radním. Jedná se hlavně o letecký průmysl, to znamená výrobu letadel,“ uvedl, odmítl být konkrétnější. Radní projekt zatím vzali na vědomí, k jeho posouzení vytvořili speciální tým. „Projekt je zajímavý, ale musíme vše ověřit, aby v tom nebyl nějaký háček,“ řekl ekonomický náměstek primátorky Jiří Šolc.

Firma se ozvala až poté, co soutěž na prodej plochy za 106 milionů korun neúspěšně skončila – o letiště nikdo neměl zájem. Czechvision se podle Součka nepřihlásila kvůli podmínkám. „Cena nám ani tak nevadila, byla dobrá. Problematické pro nás byly ostatní body,“ upřesnil. Radnice chtěla, aby nový majitel zachoval provoz letiště a také si chtěla ponechat předkupní právo na 20 let za původní kupní cenu.

Liberecké letiště má zájemce (zdroj: ČT24)

Snaha prodat letiště nemá jednoznačnou podporu zastupitelstva. Největší klub, opoziční Změna pro Liberec, záměr od začátku kritizuje. Chce, aby o výprodeji majetku rozhodli lidé v referendu. Petici pro vypsání referenda už podepsala zhruba polovina z potřebných 8 100 lidí.

Letiště slouží v Liberci od roku 1934. Nyní funguje jako mezinárodní, ale neveřejné. Letadla ze zahraničí se musejí ohlásit 24 hodin předem. Kvůli hluku a neosvětlené ploše mohou v Liberci přistávat letadla jen ve dne, areál navíc nemá pevnou přistávací dráhu, takže tam mohou přistát jen malá letadla. Vybudování pevné dráhy by podle odhadů přišlo na 200 až 300 milionů korun.