Kolem rodící se D48 vznikají objížďky. Pomohou vyřešit plánované dopravní komplikace

Objízdné trasy na D48 (zdroj: ČT24)

Stavba úseku dálnice D48, která před několika týdny začala na Novojičínsku, pokračuje. Silničáři již kolem ní budují nové objízdné trasy. „Do konce roku musejí být hotovy,“ poznamenal redaktor České televize Tomáš Indrei.

Rozsáhlá rekonstrukce úseku dálnice D48 Rybí–Rychaltice spočívá v rekonstrukci a rozšíření 11,5 kilometru dlouhého úseku silnice první třídy I/48. Ta je nyní čtyřproudou komunikací bez středového rozdělení. Stavba přijde bez DPH na více než dvě miliardy korun. Hotova má být do konce roku 2020. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) zvýší bezpečnost i zrychlí dopravu v Moravskoslezském kraji.

Rekonstruované úseky D48
Zdroj: ČT24 s využitím Google Earth
Je to silnice, která nevyhovuje z hlediska bezpečnosti, nevyhovuje ani z hlediska norem, takže bude upgradována na dálnici.
Dan Ťok

Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa řekl, že v uvedeném úseku se stávalo hodně i těžkých dopravních nehod. „Jenom od roku 2004 to bylo 345 nehod a z toho bylo devět úmrtí,“ řekl Kroupa.

Řidiče kvůli stavbě čekají tři roky dopravních komplikací. „Kdyby se stavěla jako nová dálnice, tak to bude určitě kratší. Ale tady budeme stavět za provozu, to znamená, my tady budeme muset nechat jezdit auta, musíme udělat nějaké objezdy mostů, které se budou stavět, takže když stavíte za provozu, tak jsou věci bohužel trošku složitější,“ řekl Ťok.

Podle Kroupy budou stavebně a dopravně náročnější následující léta, kdy se budou silničáři snažit dostat dopravu na objízdné trasy. „Částečně v jednom pruhu pojedeme po stávajícím pásu (…) Plán je, že tranzit povedeme přes dálnici D1, to znamená, aby sem vůbec do oblasti tranzit nepřicházel, budeme ho rovnou odklánět,“ řekl Kroupa.

Během stavby se bude opravovat či stavět řada mostů. „Některé mosty pouze rozšiřujeme, to znamená, že přidáváme nosník, některé se odbourávají a odbourávají se třeba do spodní stavby a potom je stavíme úplně znova,“ dodal ředitel ŘSD.

Úsek, jehož rekonstrukce nyní začala, je rozdělen na dvě části. Uprostřed je totiž už hotová dvoukilometrová část dálnice kolem Příbora. Po dokončení stavby bude v provozu ucelený úsek dálnice z Rybí po Frýdek-Místek, kolem nějž se teprve bude stavět obchvat.

Celá dálnice D48 povede od dálnice D1 v Bělotíně na Přerovsku přes celý Moravskoslezský kraj až po dálniční přechod do Polska v Chotěbuzi na Karvinsku. Tam naváže na polskou silnici do Krakova.

Naváže na obchvat

Silnice se během několika let spojí s obchvatem Frýdku-Místku a stane se dálniční spojnicí Moravy s Polskem a Slovenskem. Obchvat už totiž dostal zelenou. Ministerstvo životního prostředí již v únoru vydalo souhlasné stanovisko k vlivu stavby na životní prostředí (EIA). 

Obchvat dostal zelenou (zdroj: ČT24)

Obchvat Frýdku-Místku, na který město čeká dlouhá desetiletí, má být součástí trasy transevropské dopravní sítě Brno – Olomouc – Český Těšín – Krakov. Naváže na už hotové úseky dálnice D48 a rovněž na dálnici D56 vedoucí z Ostravy. Stavět by se mělo letos v srpnu. Hotovo by mohlo být rovněž za čtyři roky.  

Dálnice D48 - obchvat Frýdku-Místku
Zdroj: ŘSD