Modernizace české armády pokračuje. Převzala desítky nových tatrovek

Armáda převzala dalších jednačtyřicet nových tatrovek. Ty nahradí dosluhující vozy Praga V3S. Celkem mají mít vojáci letos k dispozici na sto nových vozů z kopřivnické automobilky. Armáda za ně zaplatila na sto padesát milionů korun.

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks dodává armádě moderní vozy. Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Jaroslav Ožana

Nové vozy poputují do dvaceti vojenských útvarů a armádních zařízení. Například do 143. zásobovacího praporu v Lipníku nad Bečvou. Automobily si symbolicky převzal ministr obrany v Centru zabezpečení materiálem a technických služeb ve Štěpánově na Olomoucku.

„Jednalo se přitom letos už o druhou předávku těchto vozů pro armádu. Ta už v lednu dostala šestadvacet valníků řady Tatra Tactic,“ dodala redaktorka České televize Zuzana Glacová. 

Nejčastěji armáda využívá Tatry T 815, kterých má přes dva a půl tisíce. Druhými nejvyužívanějšími vozy jsou tatrovky T 810, jichž mají vojáci několik set.

Vojáci chtějí nové raketomety i lepší houfnice

Armáda v dohledné době zmodernizuje také zcela odlišné bojové systémy. Do roku 2020 chce mít 33 samohybných houfnic Dana a nakoupit 17 nových děl. Zastaralá děla by měla pro českou armádu zmodernizovat kopřivnická firma Tatra Trucks za asi 1,27 miliardy korun bez DPH. Podle dřívějších informací ministerstva obrany by smlouva mohla být podepsána v září.

Samohybná houfnice DANA už je značně zastaralá

Zdroj: ČT24

Ministerstvo obrany také nakoupí nové přenosné protiletadlové raketomety RBS-70NG. V letech 2018 až 2020 je dodá švédská společnost Saab Dynamics AB. Za 16 odpalovacích zařízení obrana zaplatí podle předpokladů 1,034 miliardy korun bez DPH.  

Tatra loni vyrobila 1326 vozidel

Automobilka Tatra loni vyrobila 1326 vozidel. Meziročně tak zvýšila produkci o 56 procent a poprvé od roku 2008 překročila tisícovku vyrobených aut za rok. Všechny vyrobené vozy automobilka i prodala. Letos má v plánu vyrobit i prodat 1700 automobilů. Za společnost Tatra Trucks, která automobilku vlastní, to sdělil její mluvčí Andrej Čírtek.

V Tatře se vyrábělo až do posledních pracovních dnů loňského roku. Firma podle Čírtka považuje za reálné dlouhodobě dodávat na světový trh zhruba 2000 vozidel ročně v segmentu speciálních užitkových automobilů a podvozků pro různé nástavby.

Tatra dosáhla předloni čistého zisku 390 milionů korun (o třetinu vyššího než v roce 2014) a tržeb 3,7 miliardy korun. Společnost Tatra Trucks patří českým podnikatelům Jaroslavu Strnadovi a Renému Materovi. Získali ji v roce 2013 v dražbě, kam se firma dostala kvůli dluhům. Ekonomický ředitel firmy Radek Strouhal uvedl, že zisk před započtením úroků, daní a odpisů za rok 2016 bude atakovat hranici půl miliardy korun.