Bezplatná wi-fi: Zavádí ji ostravská MHD. Časem bude i ve vozidlech

Dopravní podnik Ostrava (DPO) zavedl na dvou frekventovaných zastávkách městské hromadné dopravy, Karolině a Hranečníku, bezplatné wi-fi připojení. Do konce srpna se pokrytí internetovým signálem rozšíří na dalších deset zastávek a do konce roku pak přibude ještě na dalších osmi.

Video WiFi na zastávce MHD
video

Wi-fi na zastávce MHD

V budoucnu by měla bezplatná wi-fi síť fungovat i v dopravních prostředcích. „Součástí strategie dopravního podniku je poskytovat větší komfort cestujícím. Poskytnutí připojení k internetu patří ke standardním službám, které by veřejná doprava měla poskytovat,“ uvedl ředitel DPO Daniel Morys.

Na vybudování wi-fi sítě dopravní podnik spolupracuje s městskou společností OVAnet. Náklady na kompletní vybudování nové infrastruktury by neměly překročit částku 1,6 milionu korun.

„Vyvinout technické řešení nebylo jednoduché, protože právě zkušenosti z jiných měst nám ukázaly, že chování lidí v různých časech a špičkách je různé. Hledali jsme takové technické řešení, aby to připojení bylo dostatečné při jakémkoliv množství lidí.“

Daniel Morys

ředitel Dopravního podniku Ostrava

Wi-fi připojení by tak mělo zvládnout i větší nápor uživatelů například v době velkých kulturních či sportovních akcí, kdy je MHD přetížená.

„V průběhu září bychom měli vysoutěžit společnost, která by nám poskytla wi-fi i do vozidel. Do konce března příštího roku by všechna vozidla, kterých je více než 600, měla být vybavena komunikační jednotkou, která umožní připojení k internetu,“ dodal Morys.

Zastávek má dopravní podnik asi 700. Všech 20, na nichž bude pokrytí do konce roku, patří mezi nejvytíženější.

Nasadí i univerzální řidiče

Zlepšit dopravní komfort má i další novinka v podobě takzvaného univerzálního týmu řidičů. Ti by měli podle DPO umět jezdit na všech trakcích, tedy s tramvajemi, autobusy i trolejbusy. Tým by mohl mít 30 až 40 řidičů a fungovat by měl už koncem roku. Půjde o jedno z opatření, kterým chce dopravní podnik zmírnit problémy spojené s nedostatkem řidičů.

„Tito řidiči budou mít náročnější kvalifikaci a budou schopni jezdit složitější směny či trasy. Chceme si tyto řidiče hýčkat a chceme je lépe ohodnotit,“ uvedl Morys. Řidiče by dopravní podnik využíval také při mimořádných situacích, například při výlukách, kalamitách a podobně.

Dopravní podnik se dlouhodobě potýká s nedostatkem řidičů. V současnosti má v takzvaném evidenčním stavu více než tisícovku řidičů, tento počet zahrnuje zaměstnance v trvalém pracovním poměru i brigádníky. Právě kvůli nedostatku řidičů musel na jaře omezit i některé tramvajové spoje na linkách 6, 9 a 10, které v odpoledních hodinách doplňují páteřní linky.

Řidičům i některým dalším zaměstnancům od května vzrostly i mzdy, asi o 15 procent. Průměrně se tak jejich hrubá mzda má pohybovat okolo 28 000 korun. Podle Moryse by univerzální řidiči mohli mít mzdu o 20 až 30 procent vyšší. Řidiče, který by zvládl všechny tři trakce, zatím dopravní podnik nemá.

Projekty za desítky milionů

Dopravní podnik Ostrava uvedl za čtyři roky do provozu projekty dohromady za 183 milionů korun, které zlepšily dopravní infrastrukturu v krajském městě. Šlo o modernizace zastávek nebo vybudování nové trolejbusové trati. Projekty byly z 85 procent financovány z Programu česko-švýcarské spolupráce. Ostrava zaplatila zbývajících 15 procent.

Jedním z nejvýznamnějších projektů je například vybudování nové trolejbusové trati, která vede z centra města na nový dopravní terminál v Hranečníku. V obvodu Pustkovec a Poruba se pak plánuje také nová trať.

Za peníze z Programu česko-švýcarské spolupráce nechal DPO vybudovat kolejové propojení ulic Plzeňské a Pavlovovy, rekonstruovat frekventované tramvajové zastávky Krajský úřad, Křižíkova, Prostorná a Palkovského a na dalších zastávkách vybudovat přístřešky a zábradlí. Opravila se za ně také provozovna v Michálkovicích. Podnik pořídil i čisticí vůz a do 72 vozidel nainstaloval kamery.

Dopravní podnik Ostrava, který zaměstnává zhruba 1900 lidí, je akciovou společností ve vlastnictví města. Ročně hospodaří zhruba s 1,5 miliardy korun. Z toho asi miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném. Loni přepravil více než 88,5 milionu cestujících, což bylo o 300 000 lidí více než v předchozím roce.