Pardubický kraj dostane necelé tři miliardy na silnice, které souvisí s výstavbou D35

Pardubický kraj dostane od státu 2,7 miliardy korun na dopravní stavby, které souvisí s výstavbou dálnice D35. Kraj za ně postaví třeba spojnici mezi Vysokým Mýtem a Chocní nebo opraví silnici mezi Českou Třebovou a Litomyšlí. Aktualizované memorandum podepsali ve středu ministr dopravy Dan Ťok (ANO) s pardubickým hejtmanem Martinem Netolickým (ČSSD). Stavba samotné dálnice D35 má začít letos na podzim.

Trasu z Opatovic nad Labem do Časů na Pardubicku teď prozkoumávají archeologové: „Jsem přesvědčen, že D35 se měla stavět už mnohem dříve. Je to škoda, byli jsme brzděni neplatným posudkem EIA a dalšími věcmi. Na druhé straně jsem rád, že jsme postoupili tak daleko, že zahájíme v tomto roce dva úseky. Fakticky jsme je již zahájili, neboť archeologický průzkum je první fáze stavební činnosti,“ uvedl ministr dopravy.

Pardubický kraj má za peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury vybudovat obchvat Rokytna a Dašic na Pardubicku, modernizovat silnice II/358 mezi Českou Třebovou a Litomyšlí a upravit komunikace II/360 mezi Ústím nad Orlicí a Litomyšlí. Modernizovat se bude i silnice II/312 v úseku Choceň – České Libchavy – Žamberk.

Vůbec nejdražší stavbou pak má být spojnice Vysokého Mýta a Chocně, která bude sloužit i jako obchvat Chocně. Pokud by však novostavba byla ekonomicky a pozemkově příliš náročná, modernizovaly by se dosavadní silnice do Chocně.

Podle pardubického hejtmana Martina Netolického by nová dálnice i přivaděče měly pro investory zatraktivnit odlehlé oblasti regionu, zejména Svitavsko a Moravskotřebovsko. „Už nyní vidíme zájem investorů tam, kde bude vést dálnice. Stávající silniční síť ale zdaleka neodpovídá zátěži, která tam vznikne,“ upozorňoval Netolický. Navazující komunikace na D35 by proto měly vznikat současně s dálnicí.

Brífink po podpisu memoranda (zdroj: ČT24)

O výstavbu D35 mají zájem i firmy z Turecka či Kazachstánu

Trasa dálnice je v Pardubickém kraji rozdělena do osmi úseků. Podle Ťoka je možné, že se některé, například kolem Vysokého Mýta, budou stavět dřív, než k nim dospěje úsek předchozí, aby se ulehčilo dopravě ve městě.

Některé části východně od Svitav na Mohelnici by se podle úvah ministerstva dopravy mohly stavět jako projekty veřejně-soukromého partnerství (PPP). „Postupně docházejí peníze z Operačního programu Doprava 2, takže nad tím přemýšlíme, neboť nebude dostatek národních ani evropských zdrojů,“ vysvětlil ministr.

Vizualizace dálnice D35
Zdroj: ŘSD

Zhotovitelé staveb na prvních dvou úsecích (Opatovice–Časy a Časy–Ostrov) by měli být vybráni podle Ťoka v září. Naprostá většina pozemků je už vykoupená. Do soutěže na výstavbu se na jeden úsek přihlásilo 15, na druhý 14 zájemců, většinou sdružení stavebních firem. Kromě českých se o zakázku ucházejí společnosti z Řecka, Itálie, Kazachstánu či Turecka.

Dálnice D35 má vést přes Čechy na Moravu a být dopravní alternativou frekventované dálnice D1. V Pardubickém kraji naváže na třípatrovou křižovatku v Opatovicích nad Labem, povede směrem na Vysoké Mýto, Litomyšl a dál na Moravu.

Nejdříve se budou stavět úseky Opatovice–Časy a Časy–Ostrov o celkové délce 27 kilometrů. Po vzniku celé dálnice původní silnici I/35 převezme Pardubický kraj, zůstane jako záložní komunikace druhé třídy a bude na ní zakázána tranzitní kamionová doprava.