Školy nevědí, kolik handicapovaných dětí nastoupí. Peníze budou, ujišťuje ministerstvo školství

Od září ve školách přibude asistentů i pomůcek pro handicapované žáky, peníze na ně ale zatím chybí. „Přesné počty dětí se speciálními vzdělávacími potřebami se dozvědí na konci srpna,“ zjistila redaktorka České televize Martina Koziolová.

První rok sociální inkluze se blíží ke konci, pro školy znamenal především zvýšení administrativní zátěže. V moravskoslezských školách dnes působí 1046 asistentů. 

Každý žák se speciálními potřebami by měl dostat podporu, jakou potřebuje. Se zvládnutím nejrůznějších potíží pomohou například asistenti, tablet nebo učebnice v Braillově písmu. Vláda však podle Martiny Koziolové potřebných 400 milionů korun navíc na podpůrná opatření do škol zamítla.

Zástupci ministerstva školství, které oslovila Česká televize, ale v tiskovém vyjádření uvedli, že peníze na výuku handicapovaných dětí školy dostanou.

Inkluze v moravskoslezských školách (zdroj: ČT24)

Pilný má najít peníze pro nadané děti

Vláda kromě zajištění peněz na inkluzi handicapovaných dětí požaduje i čtyři sta milionů na pomůcky pro nadané děti a na družiny. Ty má v rozpočtu najít ministr financí Ivan Pilný (ANO).

Financování podpory při vzdělávání dětí, u nichž bylo odhaleno mimořádné nadání, se má zlepšit v souvislosti s novelou školského zákona zabývající se inkluzí. V té mají totiž nárok na státem hrazenou podporu nejen děti s handicapem a jiným znevýhodněním, ale také nadaní žáci.

Nejčastější podporou pro nadané děti je poskytování prohlubujícího učiva přesahujícího běžné nároky daného ročníku. Ředitelé také vedou učitele k tomu, aby identifikovali nadané děti. Nabízejí těmto dětem vzdělávací kroužky jako volnočasovou aktivitu. Školám nejčastěji chybějí obohacující vzdělávací materiály a konkrétní ukázky a nápady pro výuku.

Přibližně polovina ředitelů poukázala na nedostatek personálu pro podporu nadaných dětí. Nejčastěji vidí řešení v dalším učiteli, v menší míře v odborném garantovi a asistentovi pedagoga.