Jihočeští astronomové objevili tisící planetku

Budějovicko – Jihočeští astronomové z hvězdárny na Kleti se zařadili do první dvacítky světových observatoří. Většina planetek se nachází mezi dráhami Marsu a Jupiteru a více než polovina z nich má své jméno – například Jižní Čechy, Zlatá Koruna nebo Jára Cimrman.

Planetka s pořadovým číslem 1000 zatím žádné jméno nemá. Připomíná obří bramboru, jejíž konce jsou od sebe vzdálené tři kilometry. Spoluobjevitel Miloš Tichý informoval, že planetku se podařilo zpozorovat během dvou nocí. Každou jasnou noc do hvězdárny míří tříčlenný tým astronomů. Pracovní doba jim začíná kolem večerní deváté hodiny, končí kolem páté. Příprava na samotné pozorování trvá asi 90 minut.

„Každý večer tady kapalným dusíkem plníme nádobu, která nám chladí polovodičový čip citlivý na světlo,“ uvedl samostatný výzkumný pracovník Michal Kočer. Snímky z kamery dalekohledu průběžně na počítačích porovnávají, pokud objeví na monitoru novou bílou tečku, znamená to, že zachytili asteroid. Jeho dráhu sledují a upřesňují.

Reportáž Aleše Hazuky (zdroj: ČT24)

Astronomka Michaela Honková dodala, že největší objev jihočeských astronomů má v průměru 150 kilometrů, nejmenší 15 metrů. Jihočeští astronomové se vyhledáváním planetek zabývají systematicky od roku 1977. Vytvořili nejrozsáhlejší existující soubor českých jmen a názvů v celosvětovém katalogu.

Ředitelka Hvězdárny a planetária v Českých Budějovicích Jana Tichá sdělila, že jména planetek jsou mezinárodně závazná. Na Kleti také vyhledávají asteroidy, které by mohly při setkání se Zemí způsobit škody. Dosud zaznamenali více než 300 potenciálně nebezpečných těles. Podle mezinárodní astronomické unie český tým soupeří se španělským o první místo v Evropě.