Na kole do centra jen ráno a večer. Praha 1 chce omezení už od podzimu

Radnice Prahy 1 chce mezi 10:00 a 18:00 zakázat jízdy na kole v některých částech centra města. Návrh ihned vzbudil vlnu emocí. Protestují proti němu stovky lidí, řada místních je ale naopak pro. Souhlas magistrátu radnice nepotřebuje, rozhodnutí je na městské části.

Elektrokoloběžky na Staroměstském náměstí
Zdroj: ČTK Autor: Vít Šimánek

Připravovaná vyhláška, kterou ale kritizuje i ministerstvo dopravy, má ochránit chodce na pěších zónách. Radnice chce zároveň bojovat proti elektrickým koloběžkám, na kterých se začalo více jezdit po zákazu vozítek segway. Koloběžky můžou jet rychlostí až 25 kilometrů v hodině a v tuto chvíli jich v Praze jezdí zhruba osmdesát.

Mezi zvažovaná místa omezení patří dolní část Václavského náměstí, Staroměstské náměstí, náměstí Republiky, Malé náměstí, ulice Karlova, Michalská, Železná a Celetná, části ulic Na Příkopě, Jilská, Maiselova a Melantrichova, Na Můstku nebo 28. října.

Po pěších zónách ale paradoxně vede hned několik oficiálních a nedávno vyznačených cyklotras. Například trasa A25 prochází přímo přes Staroměstské náměstí, další vede ulicí 28. října a Na Příkopě.

„Praha investuje ročně 50 milionů korun na rozvoj cyklostezek jen proto, aby se pak v centru všechny přerušily. Je potřeba apelovat na ohleduplnost,“ poznamenal zastupitel Jan Čižinský (KDU-ČSL, Trojkoalice).

Cyklisté prošli Prahou s upuštěnými koly

Zhruba stovka cyklistů proti zvažovanému omezení začátkem týdne protestovala. Vpodvečer se vypravili s upuštěnými dušemi u svých kol ze Staroměstského náměstí k radnici Prahy 1 ve Vodičkově ulici. Akci pořádala organizace Auto*Mat.

Video Události
video

Praha 1 chce od podzimu omezit pohyb cyklistů v některých částech centra

Organizátoři nepovažují chystaný zákaz za promyšlený. Problém s elektrickými koloběžkami a dalšími vozítky se dá podle nich zvládnout jinak. V úzkých uličkách by například pomohlo snížení rychlosti jízdy, zúžení předzahrádek nebo vypnutí motoru. Podle ministerstva dopravy by zase měli strážníci raději neukázněné cyklisty, kteří ohrožují chodce, pokutovat.

Zástupci Auto*Mat pak poukazují i na to, že cyklisté volí pro svůj průjezd pěší zóny, protože v centru neexistují alternativní trasy. Požadují proto, aby se trasy prodloužily a dalo se projet například od Vyšehradu až na Letnou. Auto*Mat proti zvažovanému omezení připravil i petici. Zatím ji podepsalo téměř 1600 lidí.