Czech Raildays

Kolejový vůz s minibarem i speciál pro opravu vedení: V Ostravě probíhá veletrh Czech Raildays

Téměř dvě stovky firem předvádí novinky ze všech oblastí kolejové dopravy v železniční stanici Ostrava hlavní nádraží. V úterý tam začal třídenní mezinárodní veletrh drážní a manipulační techniky Czech Raildays.

Na akci dovezou návštěvníky i České dráhy, které si právě pro tuto příležitost připravily zajímavou slevu. „Pokud na Czech Raildays dojedou návštěvníci vlakem Českých drah, budou mít zpáteční jízdenku zdarma,“ zjistil redaktor České televize Petr Mecner. 

Firmy představují novinky od nejzákladnějších drobných komponent až po řídicí systémy, celky pro stavbu a údržbu tratí či sdělovací a zabezpečovací techniku.

K nejatraktivnějším exponátům veletrhu vždy patří lokomotivy, letos je vystavují například společnosti České dráhy (ČD), CZ Loko nebo Škoda Transportation. 

Video Ostravské Czech Raildays
video

Ostravské Czech Raildays

Návštěvníci uvidí i kolejový speciál

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) má na veletrhu novou speciálně navrženou jednotku pro údržbu trakčního vedení.

„Její maximální rychlost činí 120 kilometru v hodině. Zatím máme vysoutěženy čtyři kusy,“ uvedl Pavel Surý, generální ředitel SŽDC s tím, že do budoucna by těchto vozů mohlo být v Česku patnáct. Cena jednoho z nich je 58 milionů korun. 

Čtyřnápravové vozidlo má motor o výkonu 520 kilowattů a je dlouhé 21,4 metru. Výrobcem je rakouská společnost Plasser & Theurer, s níž SŽDC podepsala kontrakt na dodávku tří vozů. Další dva vozy dodá firma na podzim.

Dráhy ukazují modernizované vozy 

České dráhy na veletrhu předvádějí své modernizované vozy, například velkoprostorový osobní vůz druhé třídy Bbdgmee236. V modernizovaném voze Bmz229 zase ukazuje rozšiřující se službu ČD - minibary. Místopředseda představenstva ČD Ludvík Urban řekl, že dráhy chystají obnovu vozového parku na dvou tratích v Moravskoslezském kraji.

„V první řadě by měla být obnova vozového parku na lince Ostrava - Frenštát, kde by se měly koupit nové push-pully, dvoupatrové jednotky,“ řekl Urban. Náklady na pořízení pěti souprav by podle něj byly kolem jedné miliardy korun, přičemž 85 procent této částky by měly zaplatit dotace a 150 milionů korun by doplatily ČD.

Urban řekl, že na nové vlaky je třeba nejprve vypsat soutěž a jejich výroba pak potrvá minimálně dva roky. Na trať by tak nové vlaky mohly vyjet zřejmě v roce 2021. Další tratí, na které by bylo potřeba zvýšit kvalitu cestování, je trať Ostrava - Bruntál.

Na vozidle je nákladní jeřáb s možností připojení pracovního koše, zdvihací pracovní plošina, ramena pro manipulaci s trolejovým vodičem a nosným lanem, věží pro kalibraci výšky trolejového vodiče a měřicím sběračem. Dohled nad zařízením zprostředkovává osádce vozu soubor kamer.

Veletrh Czech Raildays je otevřen v úterý do 18:00, ve středu od 9:00 do 18:00 a ve čtvrtek od 9:00 do 16:00. Plné vstupné stojí 70 korun, děti zaplatí 30 korun.