Pražští radní odsouhlasili koupi pozemku pro metro v Písnici. Okruh neprojednali

Praha koupí více než třísetmetrový pozemek v Písnici potřebný pro výstavbu nové trasy metra D, která má spojit jižní periferii a Pankrác. Rozhodli o tom městští radní. Druhý dopravní materiál, který vytyčuje trasu vnitřního silničního okruhu, naopak stáhli z jednání – strany koalice se totiž neumí shodnout na tom, kudy by měl vést.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Michal Krumphanzl

Metro D spojí centrum s jižní částí města. Nejprve se začne stavět úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi pak zbylé dvě stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Stavba nové linky vyjde podle odhadů na 50 miliard korun a jezdit v něm budou automatizované soupravy bez řidiče.

Náměstek primátorky Petr Dolínek už před časem uvedl, že první etapa prací mezi Pankrácí a Novými Dvory by mohla začít v roce 2019 a být dokončena do roku 2023. Příští rok v září chce město zahájit geologický průzkum, letos v listopadu by měla být vypsána soutěž, v níž najde firmu, která průzkum provede.

Nyní město udělalo jeden ze vstupních kroků a odsouhlasilo odkup potřebného pozemku v Písnici. Na parcele při ulici Libušská je v současné době zeleň a na části jeden oboustranný osvětlený reklamní panel. Město dá za pozemek o rozloze 323 metrů čtverečních 1,150 milionu korun, a scelí tak plochy ve svém vlastnictví, protože sousední parcely už Praze nyní patří.

Metropole má přitom dlouhodobě problémy právě s výkupy pozemků. Největší potíže jsou v Krči, kde se až letos podařilo Praze s vlastníky vyjednat znění dohody, kdy oni umožní Praze stavět metro, ta jim zase povolí uskutečnit developerské projekty. Trasa zasahuje do 718 pozemků, z nichž přes tři stovky jsou v soukromém vlastnictví.

Depo Písnice – koncepce řešení
Zdroj: Metroprojekt

Kudy vést okruh? ANO a ČSSD se s Trojkoalicí neshodnou

Rada se na svém aktuálním jednání měla zabývat také vnitřním silničním okruhem, potažmo jeho trasou z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol. Příslušný materiál se ale nakonec nepodařilo už na podruhé projednat, protože na něm stále nepanuje shoda mezi ANO a ČSSD na jedné a Trojkoalicí na druhé straně.

Délka trasy, kterou navrhuje Dolínek, má být 10,25 kilometru a bude se skládat ze tří úseků. Prvním je 3,2 kilometru dlouhý úsek z Pelc-Tyrolky na Balabenku, kde budou dva tunely. Druhý úsek je mezi Balabenkou a Štěrboholskou a na něm bude jeden tunel. Třetí částí je 1,35 kilometru dlouhá Libeňská spojka. Tam bude tunel měřit 865 metrů.

Trojkoalice už dříve uvedla, že chce, aby město nechalo rozpracovat ještě druhou variantu, a namísto vybudování jedné velkokapacitní komunikace počítá s vedením dopravy po dvou už existujících trasách. Jedna by vedla od Pelc-Tyrolky Povltavskou ulicí směrem na Českobrodskou a zahrnovala by nový tunel pod Malešicemi. Druhá by řidiče vedla z Holešoviček přes Průmyslový polookruh. Postavit by bylo nutné jen úsek dlouhý zhruba 3,5 kilometru, který by zahrnoval nový tunel.

„S koaličními partnery o tom povedeme další diskusi. Máme případně ještě úterní jednání rady, takže doufám, že se nám to podaří projednat a stihneme to zařadit na jednání zastupitelstva příští čtvrtek,“ reagoval na aktuální pat náměstek Dolínek.

Městský okruh dnes funguje v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem do Prahy 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou až k Barrandovskému mostu a Jižní spojce. Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. První část okruhu začala fungovat v 80. letech, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.