Semafory budou na kruhovém objezdu natrvalo. Jihlava tak chce odbourat kolony

V Jihlavě je křižovatka, která je okružní, ale zároveň provoz na ní řídí semafory. Dosud byl jejich provoz zkušební, nyní ale začala instalace pevných semaforů, které budou řídit provoz natrvalo. Jde o křižovatku u Pávova, kde se sjíždí doprava od dálnice, od Polné a z průmyslových zón. Kruhový objezd byl v době střídání směn přetížený a tvořily se u něj kolony, ve kterých se řidiči zdrželi i dvacet minut. 

Video Události
video

UDÁLOSTI: Jihlava začala s instalací stálých semaforů na kruhovém objezdu v průmyslové zóně

Kruhový objezd u Pávova nahradil před několika lety běžné silniční křížení – aby byla doprava rychlejší a plynulejší. Nápor však byl tak velký, že to nestačilo. „Projede zde zhruba deset tisíc vozidel denně, ovšem během několika málo desítek minut,“ poukázal mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis. V dopravní špičce je zdržení před křižovatkou i dvacetiminutové.

/*json*/{"map":{"lat":49.43777642483182,"lng":15.60448916801452,"zoom":12,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.43641397914248,"lng":15.606277585029602,"type":"1","description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Již od loňského roku proto řídí provoz na okružní křižovatce semafory. Dosud šlo o provizorní signalizaci, nyní se však město rozhodlo osadit semafory natrvalo. „Bude zde celkem pět semaforů,“ upřesnil mluvčí Tulis.

Nad jihlavským řešením problému s přetíženou křižovatkou se ovšem podivili dopravní experti. Podle Ústředního automotoklubu jde jen o mírnou nápravu celkově špatného řešení křižovatky. „Celá křižovatka se měla stavět jinak,“ poukázal mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. Podle něj by bylo potřeba, aby měla okružní křižovatka spojovací větev (bypass), která by vedla od zóny rovnou k přivaděči. Město ale pro stavbu spojovací větve nemělo pozemky, a tak nic takového nevzniklo.

Okružní křižovatka se světelnou signalizací je sice kuriozita, není to však úplný unikát. Jako okružní je vyznačena také křižovatka Brněnské a Sokolské (Gočárova okruhu) v Hradci Králové, na které jsou semafory, které ovšem řídí provoz na každé větvi zvlášť. Podobná je situace i na velkém kruhovém objezdu v Havířově (není to ovšem české specifikum, podobně funguje například i okružní křižovatka Falkenseer Platz v Berlíně).

V Jihlavě věří, že semafory výrazně zlepší dopravní situaci, má jít o inteligentní zařízení, která například upřednostní autobusy.