Vlaky na několikametrovém náspu obce na Pardubicku nechtějí, trať možná povede jinudy

Společný a jednotný odpor měst a obcí proti plánované železniční trati mezi Pardubicemi a Chrudimí přiměl SŽDC, aby od už rozpracovaného projektu ustoupila a začala hledat jiné řešení. Symbolem nechtěné vlakové spojky se stal několikametrový násep, který měl vést přes obec Ostřešany.

Video Události v regionech (Praha)
video

Vlaky na náspu obce na Pardubicku nechtějí

Starostové měst a obcí na trati plánované takzvané Ostřešanské spojky jsou zajedno – vlaky projíždějící v úrovni nad střechami domů odmítají, přestože jejich důvody se drobně liší.

„Město Chrudim a místní část Medlešice by desetimetrovým valem v celé severní části byly od sebe fakticky odděleny,“ říká starosta Chrudimi Petr Řezníček (SNK ED).

Ostřešanští se zase nejvíce bojí zvýšeného hluku a necitlivého zásahu do krajiny. A vedení Pardubic má obavy z vysokých dodatečných nákladů – úředníci totiž spočítali, že by je napojení nových vlakových zastávek na město vyšlo na půl miliardy korun. S takovou částkou ale rozpočet města v příštích pěti letech nepočítá.

Chrudimi vadí především vysoký násep, po kterém by vlaky měly jezdit
Zdroj: ČT24

Jednohlasnému odporu musí Správa železniční dopravní cesty ustoupit. A to přesto, že projekt je ve fázi zpracování posudku vlivu stavby na životní prostředí a připravují se výkupy pozemků.

„Nemůžeme jít do stavby, která bude obtížně projednatelná, nebo neprojednatelná,“ připouští náměstek ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb.

Místo Ostřešanské chtějí Jesenčanskou spojku

Obce mezi Pardubicemi a Chrudimí prosazují takzvanou Jesenčanskou spojku, která by se za Pardubicemi napojila na současnou trať mezi Pardubicemi a Chrudimí.

„Z technických důvodů SŽDC tuto variantu zamítlo, ale pokud jsme se tady dneska domluvili, tak to znovu prověří,“ říká náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS).

Obce by chtěly Jesenčanskou spojku
Zdroj: ČT24

„Pakliže bude technicky řešitelná ve vztahu k letišti, tak bychom se patrně k této variantě vrátili,“ potvrzuje Mojmír Nejezchleb ze SŽDC.

„Odpor obcí by znamenal tak velké zpoždění, že to může znamenat více než dva roky, možná tři, čtyři nebo pět let, než by se vše projednalo,“ upozorňuje poslanec Martin Kolovratník (ANO).

Jesenčanská spojka by však vyžadovala změnu územního plánu, což by znamenalo dvouleté zpoždění. Termín výstavby nové trati se tak posune v každém případě.