Liberecký kraj má nové smlouvy s dopravci. Prvního června se vyjede podle jízdních řádů

Autobusy v Libereckém kraji vyjedou 1. června podle jízdních řádů. Hlavně na Semilsku a Jablonecku původně hrozilo, že pokud se kraj se společností BusLine nedohodne na vyšší ceně za kilometr, autobusy vůbec nepojedou. Dnes ale zástupci kraje podepsali s firmou novou smlouvu a na zvýšení ceny za kilometr se dohodli také s ČSAD Česká Lípa, která jezdí na Českolipsku.

Důvodem vyšších nákladů na kilometr je zvýšení mezd řidičů autobusů, na němž se loni dohodla vláda s odbory. Liberecký kraj si na to v rozpočtu připravil 60 milionů korun. Každému z dopravců ale mohl přidat na základě dodatků ke smlouvám jen 5,7 milionu korun.

Přidat víc neumožnily smlouvy a zákon o veřejných zakázkách. Dopravcům ale částka zvýšené náklady nepokryla, proto se postupně dohodli na ukončení starých smluv. Firmě BusLine, největšímu dopravci v kraji, stačily peníze do 15. března. „Z vlastního jsme tak zatím museli dát zhruba šest milionů korun,“ řekl předseda představenstva BusLine Radek Chobot. ČSAD Liberec postačí peníze do poloviny června a zhruba stejně i ČSAD Česká Lípa.

Tvrdá jednání, hotovo ale ještě není u ČSAD Liberec

Liberecký kraj objednává regionální autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, zajišťuje ji osm dopravců – BusLine, ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec jsou největší. „Jednání o nových smlouvách byla tvrdá,“ uvedl hejtman Martin Půta (STAN).

Cena pro BusLine se v nové smlouvě zvýšila z původních 32,13 koruny za kilometr na 34,78 koruny. „Původně ale firma žádala ještě zhruba o 60 haléřů víc,“ řekl hejtman. ČSAD Česká Lípa dostane za kilometr od června 30,99 koruny, o korunu víc než podle staré smlouvy. Smlouva na Českolipsku je uzavřená do konce příštího roku, smlouva s BusLinem ještě o rok déle.

Zvýšení ceny za kilometr nezahrnuje jen dohodnuté zvýšení mezd. „Budeme muset v nejbližších měsících obnovit část našeho vozového parku, nechtěli bychom se dostat do situace, že neodjedeme některé spoje a budou na nás uplatňovány sankce. Pohnuly se i náklady na pohonné hmoty,“ řekl Chobot.

Pro kraj to tak bude znamenat, že ho v příštím roce autobusová doprava bude stát ještě víc než letos. „Podle předběžných odhadů nás to zvýšení ceny přijde v příštím roce na 70,5 milionu korun,“ řekl Půta. Je to ale jen odhad, protože kraj ještě jedná s ČSAD Liberec, které zajišťuje dopravu na Liberecku. Smlouvu by chtěl kraj podepsat do konce června.

Liberecký kraj zároveň připravuje tendr na zajištění autobusové dopravy na dalších deset let. Zakázku za miliardy korun rozdělí pravděpodobně nikoli na tři oblasti jako dosud, ale na pět menších, aby ji otevřel i menším dopravcům. „Počet oblastí by měl být posouzen nezávislým ekonomickým posudkem, protože když bude oblast příliš malá, tak náklady na kilometr půjdou nahoru,“ řekl hejtman. Tendr chce kraj zahájit letos na podzim. V minulosti už podobný vypsal, nakonec ho ale musel zrušit. „Pro kraj by proto bylo možná výhodné, aby se všechny oblasti nesoutěžily v jeden čas,“ doplnila náměstkyně hejtmana Jitka Volfová (ANO).