Za dopadeného vandala jízdné zdarma. Ostravský dopravní podnik učinil kuriózní nabídku

Dopravní podnik Ostrava (DPO) vyzývá cestující, aby mu pomohli s dopadením vandalů, kteří ničí jeho majetek. Za pomoc při odhalování vandalů mohou lidé získat až roční dlouhodobou jízdenku, řekl ve čtvrtek ředitel DPO Daniel Morys. Škody na majetku podniku totiž rostou. 

Tramvaje Dopravního podniku Ostrava (DPO)
Zdroj: ČTK Autor: Jaroslav Ožana

Jen za loňský rok je firma vyčíslila na více než 5,9 milionu korun. Oproti předcházejícímu období jde o nárůst o více než sedm procent. Z pojištění má dopravní podnik krytých zhruba 85 procent nákladů na obnovu poškozených věcí.

„Samozřejmě jsou tady sekundární náklady, které jsou zhruba ve stejné výši a jsou spojené s činností našich lidí,“ uvedl Morys. Doplnil, že zaměstnance, kteří musí pracovat na odstraňování následků vandalismu, by bylo možné využít na jinou práci. Denně vandalové například poničí tři skleněné tabule, ať už na zastávkách či v tramvajích. Ročně se přitom podaří dopadnout jen minimum z nich, letos to byl zatím pouze jeden.

Nejvyšší podíl vandalských útoků eviduje dopravní podnik v tramvajích, a to 62 procent. Důvodem je skutečnost, že tramvaje jsou větší, a tedy i anonymnější. Nejvíce se ničí okna dopravních prostředků, ale terčem útoků jsou i automaty na jízdenky nebo odbavovací systém.

„Každému, kdo nám prokazatelně pomůže k dopadení vandalů, slibujeme odměnu v podobě dlouhodobé jízdenky.“

Daniel Morys

ředitel DPO

Podle něj DPO lidem, kteří vandaly ohlásí, slibuje anonymitu. Na projektu chce úzce spolupracovat s policií.

Pokud lidé vidí někoho, kdo ničí majetek, mohou se obrátit přímo na policii nebo poslat fotku prostřednictvím facebook messengeru s datem, časem, linkou a směrem nebo názvem zastávky. Cestující se mohou obracet také na takzvanou linku čistoty s číslem 597 401 333, kam mohou hlásit například nepořádek na zastávkách.

Bezpečnostní opatření se stupňují

Od dubna působí také v rámci pilotního ostravského projektu v ostravské hromadné dopravě šest asistentů, kteří kontrolují vybrané pasažéry před nástupem do vozidla. Zajímá je, zda mají platný jízdní doklad. V dohledné době jich mají působit necelé čtyři desítky. Asistenti zatím sledují přepravu na autobusové lince 33 a 48. 

Video Kontroly cestujících
video

Kontroly cestujících

Zavedení funkce asistenta je jen jedno z nedávných bezpečnostních opatření, jež ostravský dopravní podnik ve svých spojích zavedl. Dalším je instalace kamer a bezpečnostních tlačítek, kterými se cestující v nouzi propojí s policií. V březnu se zvýšil také počet strážníků na zastávkách, využíván je více i dohledový systém.

Dopravní podnik do budoucna chystá i několik preventivních opatření, která by měla boj s vandalismem usnadnit. Například nové tramvaje už budou vybaveny speciálními fóliemi na sklo, které brání jejich poškození. Rozšiřovat chce i kamerový systém. Kamery jsou zatím v 72 vozech, do konce roku by se počet kamer měl výrazně zvýšit. Dopravní podnik se snaží využívat i městské kamery, které monitorují zastávky.

Počet cestujících vzrostl

Dopravnímu podniku Ostrava loni poprvé za posledních deset let vzrostl počet cestujících, za rok jich přepravil více než 88,5 milionu. O rok dříve bylo cestujících zhruba o 300 000 méně, uvedla mluvčí dopravního podniku Karolína Rycková.

Podnik, který zaměstnává zhruba 1900 lidí, je akciovou společností ve vlastnictví města. Ročně hospodaří zhruba s 1,5 miliardou korun. Z toho asi miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném.