Místo plynu elektřina. V Litvínově testují, zda může elektrobus nahradit autobusy na LPG

V Litvínově začal jezdit elektrobus. Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova si zatím půjčil jeden elektrický autobus, ale uvažuje o tom, že jich pořídí více. Měly by nahradit dosluhující autobusy, které jezdí na zkapalněný ropný plyn. 

Video Události v regionech (Praha)
video

Události v regionech: DP měst Mostu a Litvínova testuje elektrobus

Mostecko-litvínovský dopravní podnik má čtrnáct autobusů na LPG a počítá s tím, že je do tří let bude muset vyřadit. Náhradou by mohly být elektrobusy, z nichž jeden si nyní dopravní podnik na zkoušku půjčil. „Půjčili jsme si ho, abychom vyzkoušeli náklady na provoz, údržbu, dojezdovou vzdálenost,“ přiblížil ředitel dopravního podniku Daniel Dunovský.

Pohon autobusu zajišťují trakční baterie. „Přes noc se vůz strčí do zásuvky a ráno obslouží linku jako běžný autobus. Dojezd na jedno nabití v městském provozu je 150 až 170 kilometrů,“ vyčíslil Jiří Daňsa ze společnosti SOR Libchavy, která elektrobus zapůjčila.

Autobusy s elektrickým pohonem mají oproti vozům se spalovacím motorem nevýhodu v ceně, která je asi o polovinu vyšší. Evropská unie však poskytuje dotace na jejich nákup pro aglomerace se znečištěným ovzduším a podle výrobce mají elektrobusy také nižší náklady na údržbu.

V Litvínově bude možné svézt se elektrobusem od soboty do čtvrtka na lince 13, v pátek potom na lince 23. Poté se přesune do Mostu, kde bude možné svézt se jím během dalšího týdne na linkách 5 a 17.

Most a Litvínov mají společnou městskou hromadnou dopravu. Kromě autobusů ji zajišťují i tramvaje, jde o jediný tramvajový systém v Česku mimo krajská města. Dopravní podnik v posledních letech obměňoval vozový park, pořídil několik nových autobusů s dieselovým motorem i novou nízkopodlažní tramvaj. Upravil také některé tramvajové tratě a připravuje modernizaci trati, která obě města spojuje.