Motorové čluny na Brněnskou přehradu mohou. Ústavní soud zrušil vyhlášku o jejich regulaci

Ústavní soud zrušil městskou vyhlášku vykazující plavidla se slabými spalovacími motory z části Brněnské přehrady. S návrhem na zrušení uspělo ministerstvo vnitra, které na přelomu roku pozastavilo účinnost vyhlášky. Podle ministerstva Brno překročilo svou pravomoc. Ústavní soud to potvrdil.

Brněnská přehrada
Zdroj: ČTK Autor: Ivo Stejskal

V minulosti plavidla se spalovacími motory s výkonem do deseti kilowattů na Brněnskou přehradu nesměla, ministerstvo dopravy ale loni zařadilo přehradu mezi vodní plochy s povolenou plavbou. Město zareagovalo vlastní vyhláškou. Nejdřív provoz lodí a člunů se slabými spalovacími motory zakázalo na celé přehradě kvůli možnému ohrožení plavců vlnami.

„Těch lidí je skutečně hodně a hladina je velmi hustě využívaná. Považujeme za konfliktní, aby se do takto přehuštěného provozu pouštěly ještě motorové čluny,“ vysvětloval vydání městské vyhlášky náměstek primátora Martin Ander (SZ).

Po kritické reakci vnitra schválilo město pozměněnou vyhlášku, která provoz lodí se slabými spalovacími motory povolila alespoň v části přehrady za Roklí, kde je plavců minimum. Vnitro ani po změně s vyhláškou nesouhlasilo, pozastavilo její účinnost a obrátilo se na soud.

Regulaci motorových člunů řeší zákon, obce do něj zasahovat nemohou

Prostřednictvím vyhlášek mohou obce samostatně spravovat vlastní záležitosti. Nesmí ale zasahovat do otázek, které řeší zákon nebo jiné předpisy veřejného či soukromého práva. Brno podle vnitra vydáním sporné vyhlášky překročilo své kompetence, protože plavbu lodí a člunů se spalovacími motory upravuje vodní zákon a vyhláška ministerstva dopravy. Ústavní soud názor ministerstva potvrdil, ačkoliv nebyl úplně jednotný.

Pět soudců mělo odlišné stanovisko. Poukazují na to, že Brněnská přehrada je významnou součástí města a plní řadu funkcí: vodohospodářskou, dopravní, sportovně-rekreační. Vyžití tam nacházejí veslaři, plavci, plachtaři. „Obecně závazná vyhláška si kladla za legitimní cíl předejít případným střetům těchto činností omezením provozu plavidel se spalovacími motory právě na té části plochy vodní nádrže, kde kolize nejvíce přicházejí v úvahu,“ uvádějí soudci.

Nález Ústavního soudu 405.26 KB

Město bude podle náměstka primátora nález Ústavního soudu respektovat. Chce ale tlačit na státní správu, která má dozorové pravomoci, aby náležitě kontrolovala motorové čluny na přehradě. Jde o to, aby dodržovaly desetiwattový limit výkonu motoru a pluly nízkou rychlostí, tedy tak, aby nikoho neohrožovaly.

Brno trvá na tom, že motorové čluny na přehradu nepatří

Brno zároveň nevzdává snahu přesvědčit ministerstvo dopravy, aby Brněnskou přehradu znovu přesunulo do režimu přísnější regulace plavby. „Budeme hledat podporu i u veřejnosti,“ prohlásil Martin Ander.

Náměstek brněnského primátora Martin Ander řekl, že město přehradu vnímá primárně jako rekreační oblast. Pro vyžití majitelů motorových člunů podle něj existuje v Česku dostatek jiných ploch.

Regulace nedopadá na čluny záchranářů, hasičů a policie. Po vodní hladině Brněnské přehrady se pohybují také lodě dopravního podniku, které mají elektromotory.