Železniční tunel u Plzně bude o polovinu dražší, stavba potrvá déle

Stavba čtyřkilometrového železničního tunelu u Ejpovic, který zkrátí dobu jízdy mezi Plzní a Prahou a bude vůbec nejdelším v Česku, se prodražuje a protahuje. Práce razicího štítu už nabraly zpoždění bezmála jednoho roku, hlavně kvůli nezbytnému archeologickému průzkumu. A místo plánovaných čtyř miliard korun bude zřejmě stát přes šest miliard.

Video Události v regionech (Praha)
video

Stavba tunelu Ejpovice se prodražuje a protahuje

„Je to dáno také tím, že se stavba zdržela. Tady byly dlouhé archeologické průzkumy a úplně se nedařilo tu stavbu zahájit,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Kromě průzkumů stavbu tunelu provázely také problémy s tvrdou horninou a podzemními vodami. První tubus dokončili stavbaři loni v srpnu, tedy o rok a čtvrt později. Teď už mají hotovo 70 procent druhého tubusu.

„Na základě zkušeností z jižního tunelu se přijala řada opatření, na základě kterých je ražba plynulejší,“ řekl stavbyvedoucí tunelu Štefan Ivor. Na povrch by se měl razicí štít dostat letos v říjnu.

Práce ale pokračují i v jižním tubusu. „Spodek tunelu se vyplní betonem a na takto vyplněný spodek se bude betonovat zhruba za rok pevná jízdní dráha,“ vysvětlil stavbyvedoucí.

Čtyřkilometrový tunel u Ejpovic by měl být hotový v roce 2018. Cestujícím na trase mezi Prahou a Plzní ušetří několik minut času. „Zrychlení je mezi deseti až patnácti minutami, takže bychom se mohli dostat pod jednu hodinu,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

/*json*/{"map":{"lat":49.74058324739034,"lng":13.419730218162597,"zoom":11,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[],"polylines":[{"path":[{"lat":49.755444612596236,"lng":13.499901294708252},{"lat":49.760476533455666,"lng":13.490395545959473},{"lat":49.76219530688176,"lng":13.485310077667236},{"lat":49.7631378341828,"lng":13.479559421539307},{"lat":49.76449615012002,"lng":13.424499034881592},{"lat":49.761613148512744,"lng":13.4197998046875}],"strokeColor":"#ff0000","strokeOpacity":"1.0","strokeWeight":"5"}],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Oživené plány na tunel do Berouna

Ministerstvo dopravy by ale chtělo tuto trať zrychlit ještě víc, a to vybudováním až dvacetikilometrového tunelu z Prahy do Berouna. Vlaky by pak mezi Prahou a Plzní jezdily za 45 minut. „Pokud máme ambici jezdit rychlými spojeními, tak bez toho tunelu se neobejdeme,“ míní ministr Ťok.

O tunelu Praha – Beroun se přitom uvažovalo už dříve. V roce 2005 tunelovou variantu schválila vláda, čtyři roky poté poslanci schválili novelu, která by umožnila stavbu i bez souhlasu majitelů pozemků nad tunelem. V roce 2010 však tehdejší ministr dopravy Vít Bárta označil stavbu za příliš drahou a SŽDC od ní nakonec ustoupila – i kvůli nízkým šancím na dotaci z EU.

Hlavní prioritou je ale teď podle ministra prosadit výstavbu jiného železničního tunelu, a to na trati z Drážďan do Ústí nad Labem.