Plechová kráska, se kterou Baťa obletěl svět, přistála po 80 letech v Otrokovicích

Na letišti v Otrokovicích na Zlínsku přistál v neděli přesně po 80 letech stroj Lockheed Electra 10A se světoznámou značkou na nablýskaném boku. Proslulý obuvník Jan Antonín Baťa se v něm 1. května 1937 vrátil po obchodní cestě kolem světa do Československa. Mašina zvládla spolehlivě překonat vzdálenost 34 tisíc kilometrů.

Video Události
video

Letadlo J. A. Bati ozdobilo otrokovické letiště 80 let po návratu z cesty kolem světa

„Jednalo se ve 30. letech určitě o obrovské dobrodružství,“ poznamenal Jan Herman z Univerzity Tomáše Bati. Letadlo opustilo s Baťou otrokovické letiště na začátku ledna 1937, cestou usedlo na přistávací plochy třiašedesáti světových letišť.

K cílům Jana Antonína Bati patřily nákup kaučuku, rozhodnutí o stavbě nových závodů a především zakázky na prodej obuvi. Oceán při transatlantické misi překonávali technici tak, že letadlo rozebrali a poslali lodí. Na dalším kontinentu ho pak poskládali dohromady a cesta pokračovala opět vzduchem.

Překážky neexistovaly, po zničení stroje při nouzovém přistání v Chicagu Baťa ihned koupil nový, úplně stejný. „Byl to stroj, který byl původně připraven pro známou letkyni Amélii Earhartovou. Baťa chtěl ale dodržet harmonogram všech jednání a podle plánu se 1. května vrátit do Zlína,“ popisuje vnuk letadlového mechanika, který s Janem Antonínem Baťou cestu absolvoval, Petr Engliš.

Video Studio ČT24
video

Vnuk Baťova mechanika: Na letadlo se dívám s ohromením a dojetím

Cesta se připravovala déle než rok. „Bylo přesně rozepsáno, kdy se kam poletí a kdo se tam má z místních firemních zástupců dostavit,“ přibližuje Engliš. Například doplňování paliva bylo dlouhodobě nasmlouváno s firmou Shell, aby stroj dostával stále stejné pohonné hmoty.

„Máme fotografie, na nichž pan Baťa má psací stroj na kolenou a píše zprávy a telegramy, které se z paluby letadla rovnou posílaly. Už druhý den vycházely ve zlínských novinách zprávy o tom, jak pan šéf svým pracovníkům zajišťuje další práci.“

Petr Engliš

vnuk Baťova letadlového mechanika
Vedení firmy Baťa absolvovalo podobných cest všeho všudy osm, poslední do Indie a Saigonu v roce 1938. Pak přišla válka a s ní také krach veškerých plánů na další rozmach tehdy světově proslulé zlínské firmy.