Ozubnicová lokomotiva

Kořenov získal alpskou zubačku z roku 1912. Ve světě jsou jen tři

Železniční společnost Tanvald získala ozubnicovou lokomotivu, která jezdila ve Švýcarsku do nejvýše položené železniční stanice v Evropě. Raritní exemplář z roku 1912 dorazil ze Švýcarska na nádraží v Kořenově. Na světě jsou jen tři takové vlaky.

„Zubačku jsme získali do dlouhodobé zápůjčky,“ uvedl ředitel spolku Petr Prokeš. V Kořenově bude lokomotiva se dvěma vagóny jako exponát, po místní ozubnicové trati jezdit nebude. „Vlak je sice v provozním stavu, má ale jiný rozchod než naše zubačka,“ dodal Prokeš.

Nový exponát bude mít spolek trvale na nádraží v bývalé výtopně parních lokomotiv, která loni prošla rekonstrukcí za bezmála 18 milionů korun. Uvnitř budovy jsou i další historické železniční vozy.

Švýcarskou osmnáctitunovou zubačku budou moci lidé poprvé vidět už tuto sobotu při zahájení sezony historických vlaků, které jezdí po ozubnicové trati z Tanvaldu přes Kořenov do Harrachova. 

„Ve výtopně bude zatím jen provizorně umístěna. Postupně budeme k zubačce dodělávat schůdky a další zajímavosti,“ řekl Prokeš. Předpokládá, že dodělávky na exponátu jim zaberou zhruba měsíc.

Zubačka zdolávala horské sedlo Jungfraujoch

Dřevěný vlak v minulosti přepravoval cestující na alpské trati Jungfraubahn přes horské sedlo Jungfraujoch ve výšce skoro 3500 metrů. Jde o nejvýše položené místo v Evropě, kam vedou koleje. 

Na světě jsou jen tři takové vlaky. Jeden je ve švýcarském národním dopravním muzeu, druhý je k vidění na švýcarské železniční trati Jungfraubahn a třetí nově v Kořenově.

Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov
Zdroj: ČTK
Autor: Radek Petrášek

Výtopna s vystavenými vozy je na trase dvanáctikilometrové trati, která je včetně mostů, tunelu a budov od roku 1992 kulturní památkou. Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je nejstrmější železniční tratí v republice. Jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání až 58 promile.