Obchvat Břeclavi má další problém. Soud nařídil posoudit vliv silnice na životní prostředí

Krajský soud v Brně nařídil v případě obchvatu Břeclavi nové projednání dopadů stavby na životní prostředí (EIA). Vyhověl tak žalobě ekologické organizace Děti země. Jedenáctikilometrový úsek silnice přes chráněné území Natura 2000 tak musí projít podrobným procesem EIA, což může trvat asi tři roky. Břeclavští radní chtějí ale ještě rozhodnutí zvrátit a proto podají kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Obchvat Břeclavi je jednou z nejdůležitějších dopravních staveb v regionu. Doprava ve městě totiž dlouhodobě kolabuje. Městem denně projede na patnáct tisíc aut. Ve špičkách městem pomalu popojíždí kolony dlouhé i několik kilometrů. O obchvatu, který by měl stát 1,3 miliardy korun, se uvažuje už více než dvacet let. Měl by navázat na silnici ve směru na Mikulov, vést jižně od Břeclavi a připojit se u dálnice D2.

Podle žaloby Děti země měl být u břeclavského obchvatu po vstupu Česka do Evropské unie v roce 2004 zajištěn kompletní proces posouzení vlivu na životní prostředí. To se ale nestalo, v roce 2007 bylo vydáno pouze územní rozhodnutí. 

 

Video Události v regionech (Brno)
video

Soud zasáhl do příprav výstavby obchvatu v Břeclavi

Podle soudu, který nyní rozhodl před vydáním stavebního povolení, je to ale chybný postup. Soud proto zrušil rozhodnutí jak Krajského úřadu v Brně, tak ministerstva životního prostředí. Nový proces EIA zabere tři roky. 

Les musí nahradit nové stromy

Už loni přitom jihomoravský krajský úřad rozhodl o tom, že se termín možného zahájení stavby posunuje o dalších pět let, tedy až na rok 2022. Úředníci potvrdili, že výstavbě obchvatu musí předcházet takzvaná kompenzační opatření, která nahradí zabraná chráněná území. Vykácený pás lesa ve vzácných přírodních lokalitách Niva Dyje a Soutok je proto potřeba nejdříve nahradit na jiném území. A zajistit stejnou ochranu a životní podmínky pro rostliny i živočichy.

Krajský odbor proto rozhodl o tom, že se v případě břeclavského obchvatu musí počkat pět let, než se ukáže, jestli opatření fungují. Pak teprve bude možné stavět.