Asistenti v Ostravě nepouštějí bez jízdenky do autobusů. Lidé jim nadávají

Už tři týdny působí v ostravské městské hromadné dopravě takzvaní asistenti přepravy. Na autobusové lince 33 za pouhých deset dnů vykázali či nedovolili nastoupit asi třem stovkám pasažérů, kteří neměli platnou jízdenku. „Jen v pondělí dopoledne odradili od jízdy městskou hromadnou dopravou 85 osob,“ zjistil redaktor České televize Petr Mecner.

Video Kontroly cestujících
video

Kontroly cestujících

Ke 1250 se pak blíží počet všech osob, kterým již asistenti přepravy od doby spuštění služby neumožnili jízdu autobusem číslo 33. Neměli totiž podle nich platný jízdní doklad. 

Na činnost asistentů se však hromadí stížnosti. Vedení města už z řad představitelů některých organizací čelí nařčení, že jde o rasovou diskriminaci, protože někteří z nich byli Romové.

Radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak) to ale odmítá. Podle něj je opatření jen reakcí na stav, kdy část cestujících dlouhodobě odmítala respektovat pravidla přepravy, nebojí se revizorů a neplatí za jízdenky. 

„Za zcela absurdní považuji množící se nařčení, že v důsledku činnosti asistentů se opakovaně nedostaly do školy romské děti, které byly zvyklé cestovat bez platné jízdenky.“

Lukáš Semerák (Ostravak)

radní pro dopravu

Na zastávkách dochází také k občasným slovním potyčkám. „Asistenty proto doplňují zástupci městské policie,“ dodal Petr Mecner.

Kromě dohlížení na platnost jízdních dokladů pomáhají nové posily ostravského dopravního podniku také imobilním cestujícím a dohlížejí rovněž na udržování pořádku ve vozech. Zakázat jízdu mohou i lidem špinavým, hlučným či s objemnými zavazadly. „Je daleko účinnější nepřizpůsobivé osoby do vozidla nevpustit, než pak následně složitě řešit důsledky jejich chování,“ uvedl Semerák.

V rámci pilotního ostravského projektu zatím působí šest asistentů. „Celkově jich má být padesát,“ uvedl Petr Mecner s tím, že podobná služba funguje v Českých Budějovicích a Brně. Asistenti působí na autobusové lince 33 a 48, sledovat budou rovněž přepravu v tramvaji číslo 11.

Zavedení funkce asistenta je jen jedno z opatření, jež ostravský dopravní podnik ve svých spojích zavádí. Dalším je instalace kamer a bezpečnostních tlačítek, kterými se cestující v nouzi propojí s policií. V březnu se zvýšil také počet strážníků na zastávkách, využíván je více i dohledový systém.

Počet cestujících vzrostl

Dopravnímu podniku Ostrava loni poprvé za posledních deset let vzrostl počet cestujících, za rok jich přepravil více než 88,5 milionu. O rok dříve bylo cestujících zhruba o 300 000 méně, uvedla mluvčí dopravního podniku Karolína Rycková.

Podnik, který zaměstnává zhruba 1900 lidí, je akciovou společností ve vlastnictví města. Ročně hospodaří zhruba s 1,5 miliardou korun. Z toho asi miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném.