Graffiti v MHD přijde města na desítky milionů ročně. Spoléhají na fólie nebo svědky

Zprávy: Dopravní podniky velkých měst dávají miliony na odstranění graffiti (zdroj: ČT24)

Každý den škoda v průměru za 55 tisíc korun, taková je bilance řádění vandalů v pražských tramvajích, autobusech a metru. Celkem dopravní podnik v hlavním městě za opravy loni zaplatil přes 20 milionů korun - z toho asi polovina šla na odstranění graffiti. Brno stály opravy 4,5 milionu a v Ostravě za ně dali přes 5 milionů korun. V metropoli Jihomoravského kraje se osvědčily speciální fólie na oknech tramvají, ostravský dopravní podnik zas vsází v boji proti vandalům na odměny pro svědky.

Ostravský dopravní podnik se rozhodl odměnit lidi, kteří přispějí k odhalení vandala. „Odměna spočívá v bezplatném poskytnutí kuponů, popřípadě jízdenek podle výběru občana v hodnotě až do výše dlouhodobé roční nepřenosné jízdenky pro město Ostravu,“ vysvětluje mluvčí podniku Karolína Rycková a dodává, že několik kuponů už lidé dostali.

Chytit někoho je nepravděpodobné, podniky sází na prevenci

Oslovené dopravní podniky se shodují, že úspěšnost chycení vandala při činu nebo pozdějšího objasnění je velmi malá. Také proto, že vandalové většinou ničí konečné zastávky, u tramvají pak většinou druhý vůz, kde je řidič nevidí. Dopravní podniky se proto snaží škodám spíše předcházet.

Posprejovaná tramvaj
Zdroj: ČT24

V Brně loni začali na okénka vozů lepit speciální fólie s teflonem. Takto upravená okna pak nejde poškrábat a fólií opravují i okna, která už jsou poškrábaná. „Celkem bylo polepeno 54 vozidel, a to v celkové hodnotě 2,7 milionu korun. Nové sklo se pohybuje v řádech tisíců korun, například u tramvají 5 až 12 tisíc. Nová fólie je výrazně levnější,“ dodává Barbora Lukšová, mluvčí dopravního podniku v Brně. Polepení okna fólií stojí podle plochy 1200 až 1400 korun. Pro svá vozidla je užívá i pražský dopravní podnik.

Polovina peněz v Praze jde na opravy metra

Jak uvedla pražská mluvčí Aneta Řehková, nejdražší jsou opravy poničeného metra. Z loňských více než 20 milionů šlo právě na metro 11,4 milionu. Z toho 9,3 milionu na odstranění graffiti a zhruba 2 miliony na ostatní škody (poničená sedadla, okna, odstraňování černé reklamy).

Oprava poškozených tramvají a autobusů v Praze stála loni výrazně méně, i tak ale v řádech milionů (tramvaje 5,7 milionu, autobusy 3,7 milionu). Za letošní první čtvrtletí dal zatím pražský podnik na opravy 3 miliony korun, z toho 78 % na odstranění graffiti.