Uzavírky části linky metra C v Praze využili nevidomí

Provoz pražského metra na lince C je během Velikonoc přerušen v centrální části od stanice Nádraží Holešovice až po Pražského povstání. Dopravní podnik zřídil náhradní autobusovou dopravu. Výluka umožnila prohlídku stanice 150 nevidomým, kteří mohli trénovat orientaci v metru.

Video Události
video

Nevidomí se v uzavřeném pražském metru učili správně orientovat

„Dnešek slouží k tomu, abyste si vy, lidé s určitým handicapem, osahali úskalí, která při cestování dopravními prostředky jsou, a v metru zejména. V nastartované soupravě si můžete vyzkoušet, co to znamená, kdybyste si hůlkou špatně vyhodnotili, že nenastupujete do vozu, ale spadli mezi vozy. Tady k tomu máte ideální příležitost,“ přivítal návštěvníky vedoucí odboru řízení provozu metra Josef Jeníček.

Nevidomí si mohli také sednout za řídící pult řidiče metra, zkusit signalizaci, která upomíná na zastavení vlaku ve chvíli, kdy je někdo v kolejišti. Řidiči jim popisovali, jak se vlak zastaví, co se v tu chvíli děje s dalšími soupravami za ním.

Hasiči pak lidem pomáhali vstoupit do kolejiště, kde si nevidomí pomocí hůlky či jen rukou zkoušeli, jak daleko a vysoko je k nástupišti, které části v kolejišti jsou nebezpečné a jak je možné se zachránit, když už se vlak blíží. „Abyste věděli, že spadnout do kolejiště neznamená rovnou, že vás přejede vlak,“ řekl Jeníček.

„Soupravu znám, spíš mě zajímá kolejiště, když už tam do toho spadnu, co mám dělat. Už vím asi, co mám dělat. Lehnout na břicho do kolejí, připažit, přinožit a čekat. Souprava nade mnou úplně v klidu v pohodě projede, což jsem se teď dozvěděl,“ řekl jeden z návštěvníků Zdeněk Vajner. „Nehodu jsem v metru naštěstí neměl, protože mám psa a ten mě tam nepustí,“ podotkl.

V pražském metru jsou pro nevidomé vodící linie, drážky asi 80 centimetrů od vstupu do kolejiště, v novějších stanicích je plastický i černobílý bezpečnostní pás. Nevidomým pomáhají i popisky v Braillově písmu a akustické majáčky, které lze aktivovat slepeckou vysílačkou. „V posledních třech letech jsem projel skoro půlku světa a myslím, že co se týče bezbariérovosti, je Praha na dobré úrovni,“ řekl Mikuláš Kopas.

Problémem je, že akustické majáčky se někdy překrývají nebo vůbec nemluví. „Zatímco v metru a tramvajích říkají, jaké máme číslo a směr, myslím, že je špatně, že to v metru není. Měly by být i na čelech metra, máme pásmový provoz Ládví-Letňany a mě upřímně štve, že se dozvím tu konečnou až když vlezu do soupravy,“ dodal.