Žádná stávka, ale nemocnost a nízké platy. Ostravská hromadná doprava omezuje provoz a navýší mzdy

Dopravní podnik Ostrava (DPO) se v současnosti potýká s nedostatkem řidičů. Vedení podniku navíc uvedlo, že řada jeho zaměstnanců je nemocných. Musel kvůli tomu dočasně omezit provoz na několika tramvajových linkách.

Video Málo řidičů v Dopravním podniku Ostrava
video

Málo řidičů v Dopravním podniku Ostrava

Situaci chce řešit výrazným zvýšením mezd, které by mělo lidi do podniku přilákat, a také zavedením náborového příspěvku 15 000 korun. Sdělil to ředitel DPO Daniel Morys a zástupci odborářů.

Podnik omezil provoz na linkách 6, 9 a 10, které doplňují páteřní spoje v ranních a odpoledních hodinách. Podle Moryse omezení určitě potrvá do konce týdne, v pondělí už by se situace měla vrátit k normálu.

„Nesouvisí to (omezení provozu tramvají, pozn. red.) se stávkou dopravních odborů, ale s vysokou nemocností řidičů.“

Daniel Morys

ředitel DPO

Podnik zaměstnává 970 řidičů, potřeboval by jich nabrat ještě skoro 50. Ve stavu nemocných je dnes 108 řidičů. Kvůli nedostatku šoférů, se kterým se podnik potýká dlouhodobě, a vysoké nemocnosti, musejí podle Moryse řidiči dělat více přesčasů. Pak mají být vyčerpaní, což se projevuje opět vyšší nemocností.

Plat řidiče se šplhá k 25 tisícům korun

Průměrný plat řidičů DPO byl loni 24 688 korun. Předseda Základní organizace odborového svazu Dosia při DPO Ivo Protivínský řekl, že ve výši mezd je ostravský podnik mezi dopravními podniky v celé republice až na osmém místě.

Vedení firmy už jedná s odbory o navýšení mezd a blíží se dohodě. Morys řekl, že tarifní mzdy řidičů by tak už od května mohly vzrůst zhruba o 2500 korun. Jedná se navíc i o zavedení příplatku za nulovou absenci, který by mohl činit 500 korun měsíčně.

Morys řekl, že DPO zkoušel sehnat zaměstnance i na Dole Paskov, kde minulý týden skončila těžba uhlí a odkud odešlo přes 1000 lidí. „Žádný zásadní efekt z toho není. Horníci jsou zvyklí na jinou mzdu,“ řekl Morys.

„Lidi neodcházejí jenom na nemocenské, ale dávají i výpovědi. Od nás odešli kluci jezdit například do Havířova.“

Ivo Protivínský

předseda Základní organizace odborového svazu Dosia při DPO

Protivínský řekl, že je důležité, že se navýšení mezd bude týkat i dělníků. „V podstatě se splnilo to, co jsme předpokládali u kolektivního vyjednávání v roce 2013, že se to nějakým způsobem začne hroutit, a došlo na naše slova. Já jsem rád, že nový ředitel se od počátku zajímá o tu problematiku, a jsem rád, že jsme se byli schopni dohodnout, jak to budeme řešit,“ řekl odborář. Kromě nízkých mezd odborářům vadí i špatné pracovní podmínky, například nedostatek sociálních zařízení na točnách trolejbusů a autobusů. 

Uchazeči neprojdou psychotesty

Předsedkyně Odborů zaměstnanců DPO Libuše Tořová řekla, že navíc značná část těch, kteří se dopravnímu podniku hlásí, neprojde psychotesty nebo zdravotní prohlídkou. „Je veliký odpad. Hodně lidí neprojde psychotesty, úspěch je, když z desíti projdou dva tři,“ řekla. O místo řidiče v DPO se může ucházet každý, komu je alespoň 21 let a má řidičský průkaz B.

Morys věří, že se vedení s odbory dohodne do konce dubna, aby se mzdy mohly zvýšit od května. „Tudíž se snažíme, aby ta motivace chodit do práce nebo rozšířit řady našich řidičů byla v co nejkratším možném termínu,“ uvedl ředitel.

Na zvýšení mezd podnik najde peníze ve svém rozpočtu, který ale musí trochu přestrukturovat. Dělá opatření, která by mu měla přinést úspory, a bude jednat i s městem, jež DPO zřizuje. „Rozhodně neplánujeme zdražení jízdného,“ řekl Morys.