Z garáží u Blanky je horor, říká pražský radní pro dopravu. Chce je otevřít aspoň provizorně

Praha zamýšlí zprovoznit garáže, které vznikly při stavbě tunelového komplexu Blanka na Letné a Prašném mostě, alespoň v provizorním režimu. Po jednání městské rady to řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Provoz garáží by magistrát zadal dočasně některé z bezpečnostních firem, s níž má smlouvu na takové služby. Kdy budou garáže otevřeny, není zatím jasné. 

„Z podzemních garáží se stává podzemní horor. Kdyby se nám je během následujících měsíců nepodařilo zprovoznit, tak to zkusíme spustit v nějakém dočasném režimu. Správcem garáží by byl někdo, kdo by to měl jen dočasně,“ řekl Dolínek.

V úvahu podle něj připadá například jednorázová objednávka služeb, kdy by oslovený dodavatel garáže spravoval šest měsíců. V té době by město hledalo v tendru řádného správce. „Snažíme se, aby to technologicky i provozně bylo v tomto pololetí otevřeno, aby lidé mohli začít parkoviště využívat,“ uvedl.

/*json*/{"map":{"lat":50.09944877305577,"lng":14.399754684925039,"zoom":13,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":50.09817802407205,"lng":14.414942264556885,"type":"1","description":"Garáže Letná"},{"lat":50.09434797164518,"lng":14.395276308059692,"type":"1","description":"Garáže Prašný most"}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Garáže byly vybudovány v rámci výstavby tunelového komplexu Blanka, který byl zprovozněn v září 2015 a město za něj zaplatilo přes 43 miliard korun. Garáže mají vlastní technologická zařízení, která jsou nezávislá na zařízení Blanky. Na Letenské pláni se do podzemí vejde více než 800 automobilů, na Prašném mostě mají kapacitu přes 300 míst.

V prvních patrech obou garáží měla podle původního plánu být místa pro návštěvníky, druhá patra pak měla sloužit pro rezidenty. Na Prašném mostě by měla mít třetí podlaží pronajato Správa Pražského hradu. 

Provozovatele má vybrat TSK

Zatímco tunely se řidičům otevřely po několika odkladech před rokem a půl, u garáží byly průtahy delší. Původně se přitom uvažovalo, že by se garáže mohly otevřít dříve než samotná Blanka.

Stavební firmy dokončily garáže až na konci loňského roku. Důvodem bylo zdržení při instalaci technologií a rozvodů v garážích, vysvětlil už dříve náměstek Dolínek. Zpoždění nabralo také výběrové řízení na provozovatele garáží, které bude vypisovat jejich správce – Technická správa komunikací (TSK). 

Městská organizace TSK má přitom v poslední době i jiné starosti – v březnu policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu zasahovali v jejím sídle a provedli také několik domovních prohlídek. Policie poté v souvislosti s veřejnými zakázkami TSK obvinila tři lidi a jednu firmu ze sjednání výhody. 

Podle serveru Neovlivní.cz obvinění míří na Ladislava Pivce, který TSK několik let řídil a nyní je jejím náměstkem. Kauza se prý týká agendy spojené s telematikou a dopravními systémy. Podle zdroje ČTK jsou i zbylí dva obvinění zaměstnanci technické správy.