Archeologové začali zkoumat trasu D11. Lovce mamutů vynechají, začnou u zemědělců

Na plánované trase dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře začal rozsáhlý archeologický průzkum. Zakázka Ředitelství silnic a dálnic vyjde na 789 milionů korun bez DPH. Jedná se tak o jeden z největších archeologických průzkumů v českém stavebnictví. Práce potrvají přesně jeden rok.

Video Události
video

Začal největší archeologický průzkum v dějinách českého stavebnictví

Archeologové budou zkoumat úsek dlouhý 23 kilometrů. Bagr nyní provedl první sondu u obce Světí, při které odkryl asi 30 až 40 centimetrů ornice. Pokud archeologové v místě najdou historické předměty, bude se sonda dál rozšiřovat.

Geofyzikové proto zároveň na místě mapují narušení podloží v minulosti, mohou tím pomoci odhalit jámy vykopané pravěkými lidmi či základy staveb ze středověku. Oblast leží blízko Labe. V pravěku byly takové polohy vyhledávané, což je i důvod, proč je cena zakázky tak vysoká. 

Video Tichý: Archeologické práce nejsou vždy jen o štětečcích
video

Tichý: Archeologické práce nejsou vždy jen o štětečcích

„Dálnice jde po povrchu země, vynecháváme tedy období, jako jsou lovci mamutů a podobně. Začínáme v takzvaném zemědělském pravěku, což je asi 7500 let zpátky, až po chvíli, kdy začíná středověk,“ popsal plán výzkumu vedoucí katedry archeologie Univerzity Hradec Králové Radomír Tichý. 

Štětečky se používají jen u jemných nálezů

Podle množství nálezů budou na místě pracovat tři až čtyři stovky lidí. V létě se počítá i se zapojením studentů. Nalezené exponáty by měly zůstat v Muzeu východních Čech, které je v Hradci Králové. Dostavba D11 by měla začít ještě do konce tohoto roku.

Stavba dálnice D11 v Kuklenách u Hradce Králové
Zdroj: ČTK
Autor: Drahoslav Ramík

„O archeologické práci se říká, že je mravenčí, ale to je hlavně v případě hrobových nálezů, jinak jde celkem od ruky, protože ji dělá těžká technika. Archeolog také běžně pracuje s dlouhým nářadím. Věhlasné štětečky se zapojují jenom na typu nálezů, který si jemnou práci žádá,“ dodal Tichý.  

Průzkum proběhne v deseti oblastech, soutěže na ně vyhrálo Archeologické centrum Olomouc spolu s královéhradeckou univerzitou a spolupracovat budou se stavební firmou Eurovia a královéhradeckou stavební společností Sovis CZ.

Poslední úsek před Hradcem bude v létě 

ŘSD počítá s tím, že v místech, kde průzkum neobjeví žádné cenné nálezy, se začne s výstavbou letos v září. Jako první by se mohly začít stavět křižovatky a mosty. Stavební práce by v úsecích Hradec Králové – Smiřice a Smiřice–Jaroměř měly trvat zhruba 2,5 roku.

Dálnice D11 ve směru od Prahy zatím končí před Hradcem Králové a motoristé z ní sjíždějí přes křižovatku u Opatovic nad Labem či přes provizorní sjezd u Libišan. Poslední chybějící úsek před Hradcem Králové se začal stavět v roce 2014. Dokončen by měl být letos v létě.

/*json*/{"map":{"lat":50.26546110165979,"lng":15.85091831455076,"zoom":11,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":49.54659778073743,"lng":14.2437744140625,"type":1,"description":""},{"lat":50.25730298579442,"lng":15.775508880615234,"type":1,"description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/