Ve vlaku bez „tramvajenky“ ani ránu

Praha – Téměř tři čtvrtiny lidí využívají podle výzkumu společnosti Ropid při cestování pražskými příměstskými vlaky jízdenky integrované dopravy, zejména předplatní tzv. tramvajenky. Oproti předchozímu roku počet lidí, kteří si lístky na vlak nekupují od železničních dopravců, stoupl, a to zejména na nejvytíženějších příměstských linkách z Kolína a z Lysé nad Labem.

Ačkoli v Praze není dostatek kolejí a citelně chybějí některé zastávky, snaží se Ropid organizovat provoz městských a příměstských vlaků po vzoru německých systémů S-Bahn. Zatím nejlépe se jim to daří v tarifní integraci vlaků, ve kterých je možné používat stejné jízdenky jako v tramvajích a metru. Podle podzimního průzkumu Ropidu využívá jízdenky Pražské integrované dopravy namísto lístků samotného dopravce téměř 73 procent cestujících. „Při podzimním průzkumu jsme ve vlacích v Praze a okolí oslovili celkem přes 90 tisíc cestujících na území Prahy a 20 tisíc ve vnějších tarifních pásmech. Průzkum probíhal jak ve všední dny, tak o víkendu,“ přiblížil Petr Ježdík z Ropidu. Většina oslovených cestujících přitom měla předplatní jízdné, zhruba dvacetina si pro cestu vlakem zakoupila papírovou jízdenku.

Oproti minulému roku bylo podle průzkumu cestujících s integrovanými jízdenkami více, podle minulého průzkumu je využívalo 70 procent cestujících. Nejvíce jízdenek PID přibylo mezi lidmi, kteří do Prahy přijíždějí od Kolína a od Lysé nad Labem – zhruba o sedm resp. pět procent. Ve srovnání s rokem 2001 jsou potom „tramvajenky“ na příměstské železnici bezmála dvakrát běžnější, tehdy je využívalo 43 procent cestujících.

Ropid chce ale městskou a příměstskou železnici rozvíjet i jinak než pouze tarifní integrací. Mají vzniknout zastávky na Kačerově a v Podbabě, obě mají být hotovy do roku 2014. Pražský magistrát nedávno sdělil, že do roku 2020 by měla v Praze být plně funkční obdoba německých S-Bahn.

Vydáno pod