Prahu čeká další tramvajová rošáda. Po ní přijdou i změny příměstské dopravy

Do Prahy a jejího okolí přicházejí se začátkem jara velké změny veřejné dopravy. Proběhnou ve třech krocích. První nastane již tuto sobotu, kdy se mění některé tramvajové linky. A to pouhého půl roku od posledních velkých systémových změn. Následovat bude nedělní rozšíření příměstské integrované dopravy na Nymbursko. Od 1. dubna dosáhne integrovaný dopravní systém také do některých dosud nezapojených míst na Benešovsku a Příbramsku.

Jen půl roku vydržela beze změny síť tramvajových linek, kterou stvořila systémová změna na konci loňských prázdnin. Od soboty 25. března se trasy linek mění. Ne sice příliš, ale přesto. Nové konečné budou mít linky 13 21.

Tramvaje číslo 13 dosud jezdily z Černokostelecké na náměstí Bratří Synků. Od soboty však budou jezdit z I. P. Pavlova přes náměstí Míru na Čechovo náměstí.

Linka 21 pak přestane jezdit po Plzeňské na Kotlářku a místo toho na trase z Modřan odbočí na Andělu směrem na Radlickou, kde bude její nová konečná.

Drobná změna se pak dotkne linky 14, která začne obsluhovat novou zastávku Štvanice.

Současně začne jezdit jedna nová linka s číslem 23. Ta kdysi již v Praze jezdila, posilovala vytíženou linku 22 v centru. Této role se chopí „třiadvacítka“ i nyní, bude jezdit ze Zvonařky na Malovanku.

Současně ovšem půjde o výjimečnou linku, na kterou dopravní podnik stáhne všechny své zbývající „cedulové“ tramvaje typů T3M a T3SUCS ze 70. a 80. let a vypraví na ně také původní vozy T3 vyřazené z provozu v roce 2011. Její provoz zároveň oživí poslední kolejový trojúhelník, který v Praze slouží k obracení tramvají.

  • 13: nová trasa Černokostelecká – Čechovo náměstí
  • 21: nová trasa Levského/Sídliště Modřany – Radlická
  • 23: nová linka Zvonařka – Královka
  • 41: nové číslo historické linky Výstaviště Holešovice – Vozovna Střešovice

K zahájení provozu této linky uspořádají pražští dopraváci tramvajový průvod, který vyjede v sobotu dopoledne v 10:10 z obratiště Královka do centra, po trase linky 23 dojede na Karlovo náměstí, a pak bude přes Palackého náměstí, Staroměstskou, Malostranskou a Pražský hrad pokračovat do muzea MHD ve střešovické vozovně.

Tramvaje T3 v původním provedení se v Praze objevovaly už jen při příležitostných jízdách či slavnostech. Od soboty budou na lince 23 jezdit pravidelně.
Zdroj: Veronika Šimková/ČTK

ROPID a dopravní podnik označily linku 23 jako historickou, ačkoli na ní bude platit běžný tarif. To však neplatí o lince 41, která je sice formálně nová, ale fakticky jde jen o přečíslovanou nostalgickou linku 91, na níž každý víkend vyjíždějí dvounápravové vozy. Nostalgická linka vyjíždí po zimní přestávce.

  • Již od půlnoci z pátku na sobotu začíná dvoutýdenní výluka u Balabenky.
  • Linky 6, 8, 14, 16, 25, 52 a 54 budou ve směru z Holešovic, Karlína či Žižkova končit na Palmovce.
  • V ulici U Balabenky vznikne provizorní zastávka, kde bude možné přestoupit na náhradní autobus X8, který bude jezdit k zastávkám Balabenka v ulicích Českomoravská resp. Sokolovská.
  • Náhradní dopravu východně od Balabenky zajistí zvláštní tramvajové linky 35 a 36 a noční 62 a 64. Ty zajistí dopravu na Lehovec, k nádraží Vysočany a do Starého Hloubětína.

Rychlíky na „tramvajenku“ pojedou do Poděbrad i Benešova

Jarní změny se ale netýkají pouze tramvají. Pražská integrovaná doprava se v posledních letech začala spojovat se svým středočeským protějškem. Výsledkem je přibývající počet plně integrovaných oblastí, kde je možné cestovat téměř všemi spoji veřejné dopravy na tutéž jízdenku, která platí v pražských tramvajích a metru.

Od neděle 26. března se stane součástí Pražské integrované dopravy Nymbursko. Nová čísla (z intervalu 442 až 499) dostane sedm regionálních linek v oblasti od Benátek nad Jizerou přes Lysou nad Labem, Nymburk a Poděbrady až po Pečky. Dalších pět linek PID změní svoji trasu, zatímco patnáct původních středočeských linek (z intervalu H16 až H52) zanikne.

Rozšíření Pražské integrované dopravy se projeví i na železnici, s pražskými jízdenkami bude možné cestovat osobními vlaky až do Poděbrad, Velelib či Čachovic. Navíc budou integrované jízdenky včetně předplatního jízdného pražské MHD platit i v rychlících mezi Prahou a Poděbrady (vlaky směr Hradec Králové, Trutnov nebo Meziměstí).

Regionální vlak v Poděbradech
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Podobným způsobem se o týden později (od 1. dubna) změní regionální doprava v oblasti jižně od Prahy na Benešovsku a Příbramsku. Do PID pak spadnou autobusové linky z Prahy do Sedlčan, Dobříše či Pikovic a zároveň i regionální linky mezi Benešovem a Strážovicemi, Týncem nad Sázavou či Rabyní. Zanikne osm středočeských linek v okolí Sedlčan (z intervalu D51 až D92) a patnáct linek na Benešovsku (E51 až E96).

Na železnici budou platit jízdenky PID nově i v osobních vlacích až do Benešova a také v rychlících mezi Prahou a Benešovem.