Od tragédie je dělily okamžiky. Řidič autobusu, který uvízl na přejezdu, skončil před soudem

UDÁLOSTI: Autobus plný dětí se ocitl uvězněný na železničním přejezdu ve Skalici nad Svitavou (zdroj: ČT24)

Až pětiletý trest hrozí řidiči autobusu plného dětí, který uvízl před dvěma lety na železničním přejezdu ve Skalici nad Svitavou v okrese Blansko. Ve smrtelném nebezpečí se tenkrát ocitly čtyři desítky školáků. Státní zástupce viní řidiče z obecného ohrožení. Na přejezd podle svědků vjel už v době, kdy svítila výstražná světla.

Dramatické chvíle zažily před dvěma lety čtyři desítky školáků v autobusu na železničním přejezdu ve Skalici nad Svitavou. Řidič vjel na přejezd, nestihl ale projet. Závora padla na jeho střechu.

Zablokovala ho kolona, která se vytvořila v omezení za přejezdem - silnice tam totiž byla kvůli opravám zúžená. Řidič autobusu se nejdřív pokoušel zvednout závoru sám, nakonec mu pomohli dva studenti, které vezl. 

„ Vjeli jsme pod závory a najednou se to zavřelo. Pan řidič se pokoušel závoru oddělat, jenže to nešlo. Požádal, aby mu někdo pomohl. Tak jsme s kamarádem vyběhli,“ popisuje nyní situaci jeden z mladíků Štěpán Burger. 

Řidič nákladního auta v protisměru musel sám riskovat, aby autobusu uvolnil cestu

Zbylých čtyřicet pasažérů celou dobu zůstalo uvnitř. Nakonec uvolnilo cestu nákladní auto čekající v protisměru a autobusu se podařilo odjet. Řidič tohoto nákladního auta přitom ale musel sám riskovat. Popojel dopředu, blíž ke kolejím, a jeho auto pak zůstalo uvězněno pod druhou závorou. 

Jenom chvílí poté projely místem dva vlaky, jeden z nich vezl 140 lidí. Naštěstí ale jely po opačné koleji, než kam nákladní auto zasahovalo.

„Všechno to trvalo tak dvě minuty. Když jste pod závorou na přejezdu, není to nic příjemného,“ dodává k situaci Štěpán Burger.

Řidiči autobusu hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti až pět let vězení. Brání se, že v době, kdy na přejezd vjížděl, červená světla nesvítila.

Video, které natočil svědek události Petr Kozelka (zdroj: ČT24)

Klíčovým důkazem bylo u soudu video svědka

Redaktor deníku Právo Petr Kozelka byl v tu chvíli v bezpečí před závorami. Právě on je autorem videa, které u soudu sloužilo jako jeden z klíčových důkazů. Řidiče viděl vjíždět na přejezd už ve chvíli, kdy blikala výstražná světla. „Z toho autobusu pomalu vystoupil, obhlížel situaci, přitom mu ležela závora na autobusu,“ popsal Petr Kozelka.

Železniční přejezd ve Skalici nad Svitavou je frekventovaný - závory se tam spouštějí každých pár minut. A co chvíli tam projíždějí i autobusy, které vozí z vlakového nádraží denně stovky žáků do škol v nedalekých Boskovicích.

Předloni na podzim byla navíc silnice u přejezdu rozkopaná a autobus kvůli tomu blokovala další auta. Proto na přejezdu uvízl.

Neměl na přejezdu co dělat, říká státní zástupce

„Jestliže se v této zatáčce objeví auto a autobus už je na přejezdu, co má chudák řidič udělat,“ hájil řidiče u soudu majitel dopravní firmy Dopaz František Zunka.

„To že uvízl na přejezdu, byla chyba řidiče v osobním autě na druhé straně. Vjel do opravovaného, zúženého úseku a autobus tak nemohl vyjet,“ uvedl na obhajobu svého mandanta řidičův advokát. 

Žalobce ale vidí situaci opačně: „Obžalovaný vjel na přejezd, přestože neměl zaručeno, že ho bude moci bezpečně opustit. Svědci potvrdili, že jel na červenou. Neměl na přejezdu co dělat,“ uvedl státní zástupce Pavel Kuthan.

A dodal, že dopravní situace se mění každým okamžikem, ale co zůstává, je bezpečnost cestujících.

Soudní jednání bude pokračovat ve čtvrtek, kdy by měl padnout rozsudek. Řidiči autobusu hrozí za obecné ohrožení až pětiletý trest.

Loni zemřelo na přejezdech 45 lidí

Ke srážce železničního a silničního vozidla dochází v Česku poslední dobou velmi často. Loni jich bylo 175. Celkem na přejezdech zemřelo 45 lidí. Proti minulým letům je to nárůst o čtyřicet procent a návrat k hodnotám z nejhoršího období okolo roku 2000.

Vývoj mimořádných událostí na železničních přejezdech
Zdroj: Drážní inspekce

Zhruba třetina až polovina mrtvých jsou chodci, nejčastěji ale umírají lidé v osobních autech. V březnu loňského roku zemřeli například dva lidé u Golčova Jeníkova. Signalizace na přejezdu byla vypnutá a vlak jel proto pomalu.

Stejnou bilanci měla i srpnová nehoda u Letohradu, tady byl přejezd funkční. V květnu to byla Tatra ze stavby, která se srazila s osobním vlakem u Měšic. Bilance pět zraněných. Asi nejhorší nehoda se stala v září u Vnorov. Tady zemřel řidič traktoru, ve vlaku bylo osm zraněných.

Nejnebezpečnější železniční přejezdy v ČR
Zdroj: ČT24

Řidiči hazardovali se životem už i letos

I v letošním roce už jsou první oběti vlakových neštěstí. V lednu tři lidé zahynuli v osobním autě, které vjelo před vlak na železničním přejezdu v západočeských Vejprnicích. Se životem hazardoval v lednu řidič autobusu v Moravském Písku na Hodonínsku. Vjel na železniční přejezd na červenou a jen těsně se minul s mezinárodním vlakem.

V březnu hrozila srážka s vlakem ve Vratimově u Ostravy. Pětatřicetiletý řidič nákladního auta vjel i přes svítící červené světlo na železniční přejezd, kde ho uvěznily závory. Cizinec je prorazil, aby se vyhnul srážce, a z místa odjel.