Přetrasujte dálnici, zní z Litomyšle. Hrozí tak mnohaleté zpoždění

Události v regionech: U D35 se objevily neočekávané komplikace (zdroj: ČT24)

O změny trasy dálnice D35 začalo usilovat město Litomyšl i několik dalších obcí ve východních Čechách. Obávají se hluku. Ředitelství silnic a dálnic sice je ochotné o trase ještě jednat, ale radikální změny, které by znamenaly průtahy a přepracování projektu, odmítá. Krajský radní pro dopravu zdůraznil, že kdyby se měla měnit trasa, znamenalo by to odklad stavby o dalších pět let.

Dálnice D35 má obcházet Litomyšl na severovýchodě. Podle části obyvatel ale nevede dost daleko od zástavby. Obávají se, že hluk z dálnice bude trápit obyvatele nových rodinných domů a dolehne i do části zámeckého areálu.

Chtěli by proto, aby se dálnice posunula o 150 metrů dále s tím, že by nevedla po náspu. „Varianta ŘSD  počítá s tím, že dálnice povede po náspu údolím. Naše varianta počítá s tím, že by se dálnice posunula po svahu,“ popsal člen sdružení Pro Litomyšl Jiří Lux.

Přímo z litomyšlské radnice pak znějí výhrady vůči parkovišti, které by mělo u města vzniknout a poskytlo by prostor až pro 200 kamionů. „My tuto odpočívku nechceme,“ řekl litomyšlský starosta Radomil Kašpar (KDU-ČSL). Obavy má hned z několika důvodů. „Hluk, světlo, čistota a potažmo nakonec i kriminalita,“ vyjmenoval starosta. Podobně smýšlí i jeho předchůdce na litomyšlské radnici Michal Kortyš (ODS), který je v současnosti radním pro dopravu a náměstkem hejtmana Pardubického kraje.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa připustil, že změny vyloučené nejsou, silničáři zatím teprve vyjednávají dokumentaci pro územní rozhodnutí. Dálnice ale musí zůstat v koridoru, pro který byla schválena studie o vlivu na životní prostředí (EIA) a také krajské zásady územního rozvoje. „Nová varianta, pokud bychom jí chtěli jít, by mohla znamenat i nové posouzení EIA,“ poukázal Jan Kroupa. To se podle něj týká i požadovaného posunu o 150 metrů.

Michal Kortyš předpokládá, že by to vedlo k dramatickému zpoždění stavby. „Komplikovalo by to výstavbu a časově by se to posunulo. Odhaduji pět šest let,“ poukázal.

Ředitel pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr řekl, že o budoucnosti D35 u Litomyšle rozhodne jednání, které by mělo proběhnout v dubnu. „Chtěli bychom v průběhu dubna svolat jednání na město Litomyšl a projednat to se všemi dotčenými obyvateli města,“ uvedl Bohumil Vebr.

Každé zdržení bude znamenat, že veškerá auta včetně kamionů, která cestují z Hradce Králové či Pardubic směrem na Olomouc (nebo naopak), budou nadále projíždět srdcem města – přímo kolem Smetanova domu, pod okny městského úřadu, sousedstvím autobusového nádraží i rodinných domů na východním okraji města.

V současnosti počítá ŘSD se zahájením stavby v úseku Litomyšl–Janov v roce 2020 a zahájením provozu o tři roky později. Současně by měly vzniknout i další úseky od obce Ostrov až po Staré Město východně od Svitav. V současnosti je na spadnutí začátek stavby od Opatovic nad Labem k Ostrovu. Na jaře by mělo ŘSD zadat archeologický průzkum a na podzim nejspíše začnou vznikat první konstrukce. První auta se od Opatovic téměř až do Vysokého Mýta dostanou po dálnici v únoru 2021.