Krajská letiště by ráda roztáhla křídla, ale jsou tu komplikace

Hned dvě česká regionální letiště se chystají promluvit do mezinárodní přepravy – zahraniční pasažéry by rády ve větších počtech odbavovaly jak Pardubice, tak České Budějovice. Plány na rozšíření letecké dopravy mimo Prahu, Brno a Ostravu ale brzdí nedostavěné letištní haly a také městské či krajské spory.

Video Události v regionech (Praha)
video

Reportáž: Budoucnost letiště v Pardubicích a Českých Budějovicích

Pardubické letiště loni přepravilo kolem 30 000 cestujících, což bylo o téměř polovinu pasažérů méně než předloni. Ředitelka East Bohemian Airport Hana Šmejkalová již dříve uvedla, že letiště doplácí na jednostrannou orientaci předchozího vedení na ruskou klientelu, která tvořila drtivou většinu odbavených cestujících – a opadla se zavedením evropských protiruských sankcí.

Nejnovější pravidelná linka nicméně znovu míří na východ. Před deseti dny v Pardubicích poprvé přistál pravidelný nedělní spoj z Petrohradu. „Plánujeme spolupráci ještě rozšířit, aby bylo linek z Petrohradu víc,“ řekla Šmejkalová. „Záleží na tom, jaká bude poptávka a celkové situaci v Rusku. Pokud by se nám podařily alespoň tři linky týdně, bylo by to úžasné.“

Zadotovat Ryanair? Pardubice jsou pro, kraj proti

Diverzifikovat by se pardubické portfolio mělo na podzim, protože irský nízkonákladový dopravce Ryanair oznámil, že zde od října zavede stálou linku na londýnský Stansted. Očekává se, že nové spojení přinese letišti přes 50 000 cestujících ročně.

Letiště navíc hodlá své spoje stimulovat a irskému dopravci (stejně jako jeho potenciálním následovníkům) je připravené nabídnout slevy na letištních poplatcích. Další peníze by ale musely coby akcionáři společnosti East Bohemian Airport platit kraj a město.

Podle náměstka pardubického primátora Jana Řehounka jde o šest až osm milionů týdně po dobu tří let, Ryanair – největší nízkonákladový dopravce v Evropě – na oplátku hodlá město i kraj propagovat. Jenže zatímco Pardubice takový obchod považují za výhodný, kraj je proti.

„Létání je pořád ještě poměrně luxusní, komfortní způsob cestování, rozhodně to není regionální doprava, není to trolejbus do Bohdanče a anebo vlak do Opatova,“ prohlásil pardubický hejtman Martin Netolický (ČSSD).

Bez ohledu na nesoulad mezi dvěma vlastníky letiště nicméně Ryanair už přes internet nabízí letenky a od konce října inzeruje úterní, čtvrteční a sobotní lety za cenu 700 až 1400 korun. Pardubické letiště už dopravce upozornilo, že v případě, že smlouvu neschválí politici, musí si náklady na propagaci zaplatit sám.

Stín Vodochod

V Pardubicích se také od loňského června staví nový letištní terminál za 256 milionů korun. Firma EBA, kterou z jedné třetiny vlastní Pardubický kraj, ze dvou třetin město Pardubice, se musela kvůli stavbě zadlužit. Věří ale, že moderní zázemí, jež má být v provozu do konce roku, přiláká další dopravce – tím spíš, že Pardubice leží v komfortní, hodinové vzdálenosti od metropole.

Rozvoj pardubických ranvejí by ovšem mohla tatáž blízkost metropole i zkomplikovat, a to kvůli projektu dalšího, ještě bližšího letiště ve středočeských Vodochodech. Letité spory o jeho případné rozšíření rozsekl minulý týden verdikt Nejvyššího správního soudu, který zamítl stížnost ministerstva životního prostředí, jež se růstu Vodochod bránila.

V budoucnu by zde měl vzniknout velký soukromý aeroport a předpokládá se, že se bude o nízkonákladové dopravce přetahovat i s pražskou Ruzyní; již zmiňovaný Ryanair přitom patří právě do tohoto ranku.

Letiště Vodochody
Zdroj: ČTK
Autor: Vít Šimánek

Jihočeské ambice – přistávat i v noci

Uzmout si svůj díl z možností letecké dopravy se chystají také v Českých Budějovicích. Letiště v Plané v minulosti patřilo armádě, momentálně je vlastní Jihočeský kraj a českobudějovický magistrát, které se před deseti lety dohodly na společné podpoře financování zdejšího provozu.

Rekonstrukce komplexu na ploše téměř 300 hektarů začala v roce 2009. V areálu je na 120 budov, část z nich je využita pro potřeby letiště, část se pronajímá. V roce 2011 Evropská komise zamítla dříve schválený, zhruba miliardový projekt modernizace letiště, a od té doby kraj financuje rozvoj ze svého. Pro letošní rok například uvolní částku 300 milionů korun. 

Cílem projektu je, aby v Plané mohla přistávat letadla na mezinárodních linkách nebo charterové lety směřující do zahraničních destinací. Jen za loňský rok odbavilo přes osm tisíc vzletů a přistání, z toho bylo téměř 700 mezinárodních, potřebnou licenci na veřejný mezinárodní provoz ale dosud nezískalo.

„Počítáme s rozšířením stojánky pro letadla, bude postaven nový terminál, zázemí pro techniky a co je nejdůležitější, po celé dráze bude osazena technologie a světelná navigace,“ říká mluvčí Jihočeského letiště Martina Vodičková. V Budějovicích se totiž až dosud může přistávat pouze ve dne, změna by měla přijít za šestnáct měsíců.

Otazníky nad terminálem

Komplikace zde způsobuje nový terminál. O obří zakázku usilovalo 10 firem, ne všichni ale prošli přes posouzení kvalifikace, a anonymní dopis následně upozornil krajské zastupitele na to, že zakázka je ušitá na míru jedné ze subdodavatelských firem. I proto se tendrem zabývá policie a podle opozičních zastupitelů z Hnutí občané pro Budějovice (HOPB) byl měl zakázku na dostavbu prověřit také antimonopolní úřad.

Jihočeský kraj jakékoli manipulace nebo pochybení odmítá. „Jako Jihočeský kraj se cítíme být v celé této záležitosti poškozeni, a i proto s policií spolupracujeme,“ prohlásil hejtman Jiří Zimola (ČSSD).