Zastupitelé odmítli návrat tramvají na Václavské náměstí

Praha - Pražští zastupitelé odmítli zahájení změny územního plánu, která by umožnila obnovu tramvajové trati mezi Václavským náměstím a Vinohradskou třídou. Proti se postavila opoziční ČSSD, pro návrh nezvedla ruku ani část koaličních zastupitelů. Trať byla v těchto místech zrušena v 80. letech.

Návrat tramvají na Václavské náměstí schválila před časem rada města. Zpracování změny územního plánu mělo trvat zhruba dva roky. Opozice se ale postavila proti. „Jsem přesvědčen, že bychom se měli zabývat rozvojem kolejové dopravy tam, kde opravdu chybí,“ řekl zastupitel za ČSSD Karel Březina. S návratem tramvají na náměstí nesouhlasí ani Praha 1.

Na úseku, který je zhruba 650 metrů dlouhý, měly být tři páry zastávek. Podle primátorova náměstka Tomáše Hudečka (TOP 09) by trať odlehčila přetíženému dopravnímu uzlu na I. P. Pavlova. Obnovení trati mělo jít ruku v ruce se zklidněním magistrály.

O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví řadu let. S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby Václavského náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects.

Tramvaje zmizely z Václavského náměstí před 32 lety

První koněspřežná tramvaj se na Václavském náměstí objevila 23. září 1875. Dolní konec náměstí ale pouze míjela cestou po Příkopech. V červnu 1883 přeťala náměstí trať koňky z Vodičkovy do Jindřišské ulice. V podélné ose se koňská dráha poprvé rozjela 20. května 1884. Koleje nejprve vedly středem náměstí, v roce 1895 ale byly přeloženy k okrajům chodníků.

V roce 1900 byla celá trať elektrifikována. O 27 let později byly tramvaje přeneseny na vyvýšené těleso v ose náměstí. Po zprovoznění linky metra A bylo rozhodnuto o ukončení tramvajového provozu mezi horní a dolní částí náměstí. Poslední tramvaj tudy projela 13. prosince 1980. Koleje byly z náměstí odstraněny až počátkem roku 1982. Na jejich místě vznikly květinové záhony.

V červenci 1985 skončily tramvaje také v ulicích Na Příkopě a 28. října, kde vznikla pěší zóna. Od té doby tramvaje projíždějí náměstím jen mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí.