Adéla s Tondou mají padla – jsou na Dejvické

Praha – Nový úsek pražského metra V.A je hotov – lépe řečeno, má proražený tunel. Razicí štíty po poledni prorazily poslední kousky zeminy u dosavadní konečné stanice Dejvická, kterou tak fyzicky propojí s Motolem. Ještě dva roky ale potrvá, než budou položeny koleje a vše bude připraveno na to, aby se novou tratí mohli svézt cestující.

Slavnostní proražení do stanice Dejvická bylo naplánováno na poledne, nakonec se mírně zpozdilo. Své poslední pracovní okamžiky v pražském podzemí strávily razicí štíty Adéla a Tonda před zraky společnosti představitelů pražského magistrátu, dopravního podniku i společnosti Metrostav, která trať V.A staví. Podle ředitele Metrostavu Pavla Piláta šlo o unikátní okamžik. „Ve světě není běžné, aby probíhala prorážka u obou štítů naráz,“ zdůraznil.

Příští tři měsíce se budou razicí štíty rozebírat. Zatím bude možné začít připravovat tunely na provoz metra. Jejich konstrukce je hotova. „Tunel pro metro je pro nás hotový, to je výhoda téhle metody. To znamená, při tom, když razíme, tak za ní děláme už definitivní obezdívku,“ přiblížil hlavní stavbyvedoucí David Cyroň.

Rozhovor s P. Pilátem a D. Cyroněm (zdroj: ČT24)

Ředitel Metrostavu Pavel Pilát:

„Je to poslední prorážka razicích štítů na trase V.A, mají za sebou 4 177 metrů. Adéla byla o trochu hbitější, takže to zvládla lehce nad 500 dnů, zatímco Tonda za necelých 600 dnů.“

První cestující sveze metro V.A z Dejvické do Motola na podzim 2014. Na 5,7 kilometru vzniknou čtyři nové stanice – Bořislavka, Veleslavín, Petřiny a Motol. U veleslavínské stanice má vzniknout velký autobusový terminál, bude možné přestupovat také na tramvaje a vlaky na sousedním nádraží. Konečná stanice Motol potom obslouží největší pražskou nemocnici. Na stavbu motolského úseku „áčka“ by měla navázat stavba nové linky D, potom připadá v úvahu i další prodlužování metra A za Motol.

Reportáž Terezy Stárkové (zdroj: ČT24)

Prodloužení trati metra A mělo původně stát 21,2 miliardy korun, v říjnu však dopravní podnik oznámil zdražení o 1,3 miliardy korun kvůli technologiím. Praha si letos na výstavbu metra půjčila šest miliard korun od Evropské investiční banky. Zažádáno má také o zhruba sedmimiliardovou dotaci z Evropské unie, o jejím přidělení však dosud nebylo rozhodnuto.